US MARKETOtevírá v 15:30
S&P 500+0,58 %
NASDAQ+0,89 %
DOW JONES+0,31 %
PX-0,31 %
ČEZ-0,15 %
NVIDIA+1,03 %

Kdo stojí u kormidla světové ekonomiky? Baltic Dry Index

Index Baltic Dry, který vyjadřuje náklady na dopravu, získal během posledního desetiletí na důležitosti – nejen v oblasti přepravy, ale jako ukazatel stavu globální ekonomiky. Nejistota ohledně počtu letos postavených lodí však nyní snižuje jeho vypovídací schopnost.

Vladimír Hobza
Vladimír Hobza
11. 3. 2010 | 18:00
Ekonomika

Díky stabilní struktuře nabídky v lodní dopravě byl index Baltic Dry dobrým ukazatelem celkové poptávky po surovinách – stavebních kamenech globální ekonomiky.

Ale s neobvykle vysokým počtem plánovaných nových lodí na rok 2010 ztrácí index vypovídací schopnost o poptávce po surovinách a ekonomickém vývoji.

"Baltic Dry Index bude méně reagovat na posuny v poptávce, když začíná vyloženě převládat nabídka lodí," komentuje Plamen Natzkoff, dopravní stratég z Citigroup. "Index bude stále reagovat na nerovnováhy mezi nabídkou a poptávkou, ale jako širší index bude mít už menší vypovídací schopnost."

Vydavatel indexu se ho stále zastává: "Když je nabídka lodí dostatečně stabilní, poptávka vyjadřuje spolehlivý indikátor aktivity v primárním průmyslu," tvrdí Jeremy Penn, ředitel Baltic Exchange.

Baltic Index hodnotí náklady na přesun zboží na hlavních obchodních cestách ve čtyřech největších třídách lodí. Index je zveřejňován pětkrát týdně a udává srovnatelné úrovně pro různé náklady - obvykle železnou rudu, uhlí a obilniny.

Z historického hlediska pomáhal Baltic Dry Index ukazovat poptávku, protože nabídka přepravních prostor lodí byla přibližně konstantní.

V květnu 2008 vyrostl index na rekordní hodnotu 11 793, když byly rozvinuté ekonomiky silné. Do prosince však klesl index až na 663. Minulý týden v úterý měl hodnotu 2 792.

Postavit loď trvá přibližně tři roky, proto je nabídka snadno předvídatelná a relativně málo flexibilní. Pohyby v cenách za dopravu jsou proto především ovlivněny fluktuacemi v poptávce po komoditách, které lodě převážejí.

Někteří analytici se však obávají, že došlo ke změně. Amrita Sen, analytička z Barclays Capital v Londýně, říká, že sledujeme velké množství nových lodí, které byly objednány v době ekonomického vrcholu v letech 2007 až 2008 a jsou nyní dokončovány. Velká nejistota panuje ohledně skutečně dodaného množství lodí. Na počátku roku 2010 počítal trh s 1 400 novými loděmi, což je daleko více než průměr 283 za posledních pět let. Tak významný přebytek lodí by vedl ke katastrofálnímu poklesu přepravného.

I přes obavy kolem nejasného vývoje nabídky lodí zůstává index významným ukazatelem. "Index dokáže odrážet rostoucí míru globálního obchodu, ale může být také zavádějící - obzvláště letos, kvůli těžko předvídatelné nabídce lodí," říká Lambros Varnivides z Royal Bank of Scotland v Londýně.

Lodní doprava zůstává globánlím průmyslem a stále dokáže odrážet zdraví celé ekonomiky. Varnivides dodává, že Baltic Dry Index může být v kombinaci s dalšími indikátory dobrým vodítkem. Doplňuje, že se vyplatí se také podívat na australský Coal Port Congestion Index a čínský Capesize Iron Ore Congestion Index.

Zdroj: WSJ

Baltic Dry IndexEkonomika
Sdílejte:

Doporučujeme

Nenechte si ujít

Akciový trh je asymetricky nakloněný býkům, chce to ale někdy hodně pevné nervy

Akciový trh je asymetricky nakloněný býkům, chce to ale někdy hodně pevné nervy

20. 10.-Andrej Rády
Akciový trh