O FAAMG trochu jinak: Problém definice trhu a (technologické) monopolizace

Nad velkými americkými technologickými společnostmi se stahují regulatorní mračna. Ze všech stran je slyšet, že se firmy jako Facebook, Alphabet nebo Apple staly příliš velkými, čímž pokřivují trh. Ono to ale s tou velikostí není až tak jednoduché.

Ovládá americký internetový prodejce Amazon 40 %, nebo 20 % trhu? Zdánlivě jednoduchá otázka. Odpověď ovšem tak jasná není. Záleží na úhlu pohledu. Amazon v USA ovládá asi 40 % e-commerce, ale "jen" něco přes 20 % celého oslovitelného maloobchodního trhu, tedy trhu v těch oblastech, kde působí. A kdybychom se podívali na úplně celý maloobchodní trh, klesl by dokonce podíl Amazonu pod 10 %.

Nejinak je tomu v případě Applu. Jeho telefony sice stojí v USA za třemi čtvrtinami všech on-line prodejů aplikací, v globálním měřítku jde ovšem o podstatně nižší číslo, a z hlediska podílu na celkovém množství prodaných telefonů má Apple jen zhruba 15 %. Další propady by přišly, kdybychom brali v potaz i tablety, notebooky a podobně.

A co třeba Google nebo Facebook? Dva internetové giganty dohromady inkasují polovinu až dvě třetiny celosvětových tržeb z on-line reklamy. Ale co kdybychom trvali na tom, že je potřeba vzít v potaz také reklamu v televizi a tištenou reklamu? Jejich podíl by šel najednou prudce dolů.

A teď to celé ještě trochu zamotáme. Google platí Applu ročně možná i více než deset miliard dolarů za to, aby byl v jeho prohlížeči Safari výchozím vyhledávačem. Když odhlédneme od toho, že se o záležitost zajímá mimo jiné americké ministerstvo spravedlnosti, kdo z této dvojice má máslo na hlavě? Google zneužívající dominantního postavení na poli internetových vyhledávačů, nebo spíše Apple zneužívající svého tržního podílu v prodeji mobilních telefonů?

Hovoříme-li o monopolizaci určitých odvětví, musíme se logicky ptát, co je to trh. Kde začíná a kde končí? A jsou v dnešním globalizovaném světě jeho hranice stále vymezené mimo jiné hranicemi geografickými?

KONTEXT: Nové (ne)pořádky #6 aneb Proč a jak technologické války změní svět a vaše portfolio
Covid-19 působí jako urychlovač mnoha nastartovaných trendů. V jejich důsledku bude svět zítřka – a recept na úspěch v něm – v mnohém jiný než dnes. Co to znamená z pohledu investičních strategií, nastiňuje série "nové (ne)pořádky". V šestém díle popisuji zuřící válku o technologickou nadvládu a její dopady na vaše portfolio.
Zdroj:
ben-evans.com
Přestat sledovat
Alphabet (Google)
Přestat sledovat
Facebook
Přestat sledovat
Přestat sledovat
Regulace
Přestat sledovat
Americké akcie
Přestat sledovat
27. 1. 2021 17:00
ABCD investora: Jak na vítězné portfolio aneb Co letos na trzích (ne)potřebujete sledovat
Akcie ČR
Přestat sledovat
Americké akcie
Přestat sledovat
Bitcoin
Přestat sledovat
Přestat sledovat
Kryptoměny
Přestat sledovat
Pražská burza
Přestat sledovat
Rozhovor
Přestat sledovat
Světové akcie
Přestat sledovat
Výhled na rok 2021
Přestat sledovat
Výsledková sezóna
Přestat sledovat
27. 1. 2021 14:55
Čihák (IdeaSense): Kapitalismus mění tvář, maximalizace zisku již není vše
Byznys a podnikání
Přestat sledovat
Ekologie a životní prostředí
Přestat sledovat
Kapitalismus
Přestat sledovat
Rozhovor
Přestat sledovat
27. 1. 2021 9:00
Aktuálně z trhů: Proč i v době globální pandemie investovat do nemovitostí?
Expertní tržní výhledy
Přestat sledovat
Investiční alternativy
Přestat sledovat
Investiční tipy
Přestat sledovat
Nemovitosti
Přestat sledovat
Realitní trh
Přestat sledovat
WOOD & Company
Přestat sledovat
25. 1. 2021 12:00
Investorský magazín: Sazby vs. inflace aneb Hledá se největší tržní riziko roku 2021
Akciový trh
Přestat sledovat
Inflace
Přestat sledovat
Investiční alternativy
Přestat sledovat
Investorský magazín
Přestat sledovat
Nemovitosti
Přestat sledovat
Realitní trh
Přestat sledovat
Rozhovor
Přestat sledovat
Úrokové sazby
Přestat sledovat
Výhled na rok 2021
Přestat sledovat