25. 1. 2021 12:00
Investorský magazín: Sazby vs. inflace aneb Hledá se největší tržní riziko roku 2021
Nedávné volby do dolní sněmovny byly pro Japonsko koncem éry poválečné politiky Liberálních Demokratů. Ta byla u moci přes půl století. Vítězem se stala Demokratická strana Japonska, od které se očekává, že přinese mnoho zásadních změn.
Jak se zdá, tak trh výsledky voleb příliš nezaskočily a krátkodobá rally se konat nebude. Strana může ovšem nabídnout rozumná řešení problémů, jako jsou například špatná domácí spotřeba a klesající populace.
Demokratická strana Japonska (DSJ vede koalici, která má v dolní sněmovně absolutní většinu, a je téměř jisté, že implementuje všechny své zásadní návrhy na zlepšení situace v zemi.
Domácí spotřeba je pro Japonskou ekonomiku už dlouholetým problémem. Několik ambiciózních plánů tak může dostat domácí spotřebu tam, kde už nebyla více jak 10 let. DPJ navrhuje poskytnout vládní podporu v péči o dítě, vzdělání, dále pak podporu pro pracující v primárním průmyslu a daňové škrty v příštích čtyřech letech.
Pomoci by měli i opatření týkající se dálničních poplatků, provizorních daní za pohonné hmoty a nový systém příjmů domácností z oblasti zemědělství, rybářství, lesnictví. To všechno by mělo Japonskou ekonomiku výrazně podpořit.
Demokratické straně Japonska jsou trnem v oku především dvě věci. Vybudování infrastruktury s velmi nízkým ekonomickým prospěchem a počet veřejných zaměstnanců, ten chce strana redukovat až o 20 procent. Proto se strana zavázala, že s těmito nesmyslnými výdaji skoncuje.
Domácí spotřeba by měla z již zmíněných opatření jen prospěch. Především malé a středně velké společnosti by měli těžit z daňových škrtů (z 18% na 11%) ve střednědobém až dlouhodobém horizontu. Stejně tak agresivní snížení emisí (CO2 z 25% na 8%), kterého by se mělo dosáhnout do roku 2020, by mělo podpořit ekologicky zaměřené společnosti, které jsou už tak konkurence schopny se společnostmi po celém světě.
Na druhé straně, radikální snížení investic, jako například investic do infrastruktury, bude mít velký dopad na veřejné zakázky. Především pak plánovanou novou výstavbu. Železnice a letecké dopravy by se pak mělo dotknout především snižování dálničních poplatků.