Kolínská automobilka TPCA letos plánuje růst, vyrobí 200 000 aut

Automobilka TPCA Toyota Peugeot Citroën z Ovčár u Kolína letos plánuje vyrobit kolem 200 000 aut. Znamená to růst o osm procent oproti loňskému roku, kdy vyrobila 185 000 aut. Vyplývá to z informací, které ve středu na konferenci Očekávaný vývoj automobilového průmyslu v ČR a střední Evropě v Brně řekl generální manažer výroby karoserií TPCA Pavel Hortlík. Hyundai stejně jako loni vyrobí 300 000 vozů, což je kapacita nošovického závodu.
TPCA je nadále silně proexportní. Většina jejích aut směřuje do zemí západní a jižní Evropy, zhruba polovina do Velké Británie a Nizozemí. "Věřím, že v příštím roce nějaké vozy přidáme, závisí to ale na trhu," uvedl Hortlík. Firma pracuje na tři směny šest dní v týdnu. Kapacita závodu se tak zvýšila na 300 000 vozů ročně. Hortlík uvedl, že segment minivozů dosáhl už zřejmě svého dna. TPCA na něm v Evropě drží zhruba pětinový podíl. Hortlík ve středu uvedl, že firma ještě může v závislosti na poptávce zrychlit výrobu na lince.
Podle Hortlíka roste na trhu konkurence a mezi odběrateli je tlak na nízkou cenu. Kolínská automobilka TPCA letos v květnu zahájila sériovou výrobu nové generace vozů Toyota Aygo, Peugeot 108 a Citroën C1. Modernizace závodu pro výrobu nových modelů si vyžádala investice přes šest miliard korun a očekávaný růst výroby přinese 700 nových pracovních míst.
První generace vozů se v TPCA vyráběla od roku 2005. Nová miniauta jsou k dostání ve tří a pětidveřovém provedení a s odklápěcí střechou. Auta jsou o dva až čtyři centimetry delší než první generace, zavazadlový prostor se zvětšil zhruba o tři desítky litrů na až 196 litrů. Modely jsou podle firmy složitější a přinášejí nové technologie do výroby.
Nová generace modelů měla světovou premiéru na březnovém ženevském autosalonu. V dubnu byla v kolínské továrně ukončena výroba staré generace, následovala přestavba výrobní linky a zkušební produkce nových modelů. Automobilka pro nové modely inovovala přes 80 % součástek, ve srovnání s předchozí generací narostl o desetinu počet modifikací dílů, které lze do modelu namontovat.
V japonsko-francouzské automobilce TPCA pracuje 3 700 lidí. V Ovčárech u Kolína vyrábí mini vozy od roku 2005. Od té doby do loňska dodala na trh 2,33 milionu aut, z toho 765 862 vozů Toyotu Aygo, 799 033 Peugeot 107 a 764 289 Citroën C1.
Nošovická automobilka Hyudai chce letos stejně jako v loňském roce vyrobit kolem 300 000 aut, což je kapacita nošovického závodu. "Výrobu nemáme možnost navyšovat," uvedl ve středu v Brně ředitel vnějších vztahů automobilky Petr Vaněk. Podle něj jsou rozdíly ve výrobě v jednotlivých letech dané jen odlišným počtem pracovních dní. Firma vozy exportuje zejména do Německa, Velké Británie nebo Ruska. ČR je v odbytu vozů značky na desátém místě. V minulosti závod díky odbytovým problémům v Evropě dodával více do exotických zemí, mateřská korejská firma tam nošovickému podniku uvolnila odbytové kapacity. "Tyto exotické destinace budeme nyní opouštět," uvedl Vaněk. Firma plánuje novinky. Životní cyklus modelů je podle Vaňka čtyři až pět let.
Zdroj: ČTK