Volkswagen a spol.: Skandál s emisemi a stovky miliard úvěrů na nákupy aut

Volkswagen vyrábí auta. Ano, ale to není všechno. Také půjčuje na nákupy aut svým zákazníkům, a to v takové míře, že jde aktuálně o byznys v objemu více než 160 miliard eur. Jak s ním otřese probíhající skandál okolo podvodů s emisemi?

Na nákupy aut půjčují i další automobilky. Deset největších v této oblasti má aktivity v hodnotě zhruba 900 miliard dolarů. Zároveň čtyři z nich – Volkswagen, BMW, Daimler a Renault – mají letos splatit dluhopisy za zhruba 170 miliard dolarů.

Ano, tušíte správně, jde o evropské automobilky, které se daleko více než jejich asijská a americká konkurence zaměřují na dieselové motory. A kontrakty (CDS), jimiž se investoři zajišťují pro případ nesplácení dluhopisů těchto výrobců aut, od vypuknutí skandálu okolo emisí dieselových motorů výrazně zdražily.

Půjčky na nákupy aut jsou relativně málo rizikové (v grafu pro ilustraci ty v USA) – když klient nesplácí, zkrátka se mu vezme vůz. Výrobci aut ale potřebují tyto půjčky financovat. A například Volkswagen financoval zhruba čtvrtinu z 10 milionů aut prodaných loni právě penězi, které získal z prodaných dluhopisů. Pokud bude pokračovat tlak na automobilky, výrobci aut budou muset platit více za své půjčky, což by postupně (ze předpokladu, že to výrazně nepromítnou do cen pro zákazníky, ale dravá konkurence je od tohoto nejspíše celkem spolehlivě odradí) vedlo k tomu, že budou nuceni sáhnout na své hotovostní rezervy.

Volkswagen má během následujících 12 měsíců splatit 67 miliard eur. Dalších 25 miliard bude potřebovat na to, aby mohl nadále soupeřit o pozici světové jedničky v prodejích s automobilkami Toyota a General Motors. V hotovosti má podle posledních statistik asi 33 miliard eur a dalších 47 miliard by měl obdržet ze splátek úvěrů od zákazníků a dalších 20 vygenerovat svou hlavní činností, tedy výrobou. Pokud budou úspěšné žaloby podávané na firmu, u kterých se mluví o možných vyrovnáních a pokutách v desítkách miliard, Volkswagenu mohou relativně rychle dojít peníze.

A podobné je to u dalších automobilek, pokud se u nich potvrdí podezření, že do svých dieselových motorů rovněž instalovaly podvodný software. Některé fundamentálně slabší výrobce, například PSA Peugeot Citroën (zhruba 40 % jeho prodejů tvoří dieselová auta), může situace doslova existenčně ohrozit.

Zdroj:
The Economist
Přestat sledovat
Volkswagen
Přestat sledovat
Firemní dluhopisy
Přestat sledovat
Mohlo by vás zajímat
8. 3. 2021 12:41
Vítězové a poražení koronavirové krize na realitním trhu
Investiční alternativy
Přestat sledovat
Komerční reality
Přestat sledovat
Koronavirus
Přestat sledovat
Nemovitosti
Přestat sledovat
6. 3. 2021 20:31
Jaroslav Brychta (XTB): Růst výnosů a sílící dolar jsou na trzích cítit, velký výprodej ale vypadá…
Akcie ČR
Přestat sledovat
Americké akcie
Přestat sledovat
Evropské akcie
Přestat sledovat
Expertní tržní výhledy
Přestat sledovat
Investiční tipy
Přestat sledovat
Rozhovor
Přestat sledovat
Světové akcie
Přestat sledovat
4. 3. 2021 17:01
Roman Koděra: Velké technologie neřekly kvůli vyšším výnosům poslední slovo, pro Apple je velkou…
Akciový trh
Přestat sledovat
Expertní tržní výhledy
Přestat sledovat
Investiční tipy
Přestat sledovat
Rozhovor
Přestat sledovat
Světové akcie
Přestat sledovat
3. 3. 2021 15:01
Investice do diamantů: Manuál (nejen) pro začátečníky
Diamanty
Přestat sledovat
Investiční alternativy
Přestat sledovat
Komodity
Přestat sledovat
Ponaučení pro investory
Přestat sledovat