Zaměstnanci chorvatských loděnic opět stávkují, kvůli mzdám

Zaměstnanci největších chorvatských loděnic Uljanik v pondělí stávkují kvůli nevyplaceným mzdám za září. Je to již druhá stávka zaměstnanců za necelé dva měsíce, uvedla agentura Reuters.

Koncem srpna zaměstnanci přerušili práci, protože nebylo jisté, zda dostanou mzdy za červenec a srpen. Nakonec jim výplatu těchto mezd zajistila dohoda vlády s místními bankami.

Společnost Uljanik působí ve městech Pula a Rijeka a má přes 4 000 zaměstnanců. Stávku dnes zahájilo 1 500 zaměstnanců protestním pochodem ulicemi Puly.

Společnost má v posledních 12 měsících problémy s hotovostí. V lednu vláda pomohla společnosti udržet se nad vodou státní zárukou za půjčku 96 milionů eur. Podle pravidel Evropské unie nemůže stát poskytnout společnosti další garance ani přímé platby z rozpočtu.

Firma Uljanik si na počátku letošního roku vybrala za strategického partnera místní firmu Kermas Energija a předložila restrukturalizační plán. Ten však Evropská komise odmítla jako nedostatečný. Vedení tak nyní musí dokončit další restrukturalizační plán.

Vybraný strategický partner zamýšlel využít část loděnic pro podnikání v cestovním ruchu. To však vyvolalo odpor zaměstnanců. Ministr hospodářství Darko Horvat uvedl, že vláda je také v kontaktu s možnými investory z Ukrajiny, Itálie a Nizozemska.

Předseda stávkového výboru Boris Cerovac v pondělí soukromé televizi N1 řekl, že zaměstnanci stávkují nejen kvůli mzdám, ale také kvůli budoucnosti loděnic. Kvůli finančním problémům nemá firma materiál, aby mohla pokračovat v práci na současných objednávkách a objednávky na nové lodě byly zrušeny. V loděnici v Pule podle médií zbývají již jen dvě lodě, uvedla agentura APA.

Zaměstnanci kontrolují necelých 50 procent společnosti. Menšinovým akcionářem je také stát. Dalšími majiteli je několik místních bank a největší pojišťovna v zemi Croatia Osiguranje.

Kdysi prosperující chorvatský loďařský průmysl bojuje o přežití od vyhlášení nezávislosti v 90. letech minulého století. Firma zaspala modernizaci a přechod na výrobu sofistikovanějších plavidel a zaostává za asijskými konkurenty, mimo jiné loděnicemi z Jižní Koreje.

Zdroj:
ČTK
Chorvatsko
Přestat sledovat
Přestat sledovat
Platy a osobní ohodnocení
Přestat sledovat
Doprava
Přestat sledovat
Mohlo by vás zajímat
20. 1. 2021 12:20
Michal Šnobr: Jak se Česko (ne)popere s jadernou energetikou a co to znamená (i) pro kurzové a…
Akcie ČR
Přestat sledovat
Přestat sledovat
Elektřina
Přestat sledovat
Energetika
Přestat sledovat
Jaderná energetika
Přestat sledovat
Německo
Přestat sledovat
Solární energie
Přestat sledovat
Střední a východní Evropa
Přestat sledovat
Větrná energie
Přestat sledovat
20. 1. 2021 10:02
Aktuálně z trhů: Srovnání evropských a amerických bank (plus důvod, proč budovat pozice v akciích…
Akciové tipy
Přestat sledovat
Expertní tržní výhledy
Přestat sledovat
Investiční tipy
Přestat sledovat
WOOD & Company
Přestat sledovat
19. 1. 2021 7:00
Erik Best: Trump, Biden a rozpadající se USA? Vlastně nic nového pod sluncem
Donald Trump
Přestat sledovat
Ekonomické a politické hrozby
Přestat sledovat
Geopolitická rizika
Přestat sledovat
Joe Biden
Přestat sledovat
Rozhovor
Přestat sledovat
Spojené státy americké (USA)
Přestat sledovat
18. 1. 2021 12:00
Investorský magazín: Výhled pro jednotlivá aktiva, vodíkové akcie a lekce z doby technologické…
Akciové tipy
Přestat sledovat
Americké akcie
Přestat sledovat
Dluhopisový trh
Přestat sledovat
Ekologie a životní prostředí
Přestat sledovat
Investiční bubliny
Přestat sledovat
Investiční portfolio
Přestat sledovat
Investiční strategie
Přestat sledovat
Investiční tipy
Přestat sledovat
Investorský magazín
Přestat sledovat
Ponaučení pro investory
Přestat sledovat
Rozhovor
Přestat sledovat
Světové akcie
Přestat sledovat
Technologie
Přestat sledovat