Stávkující slovenské odbory a Volkswagen jsou prý blízko k dohodě o platech

Odbory a vedení bratislavské továrny automobilky Volkswagen nejsou podle předáka odborové organizace Zoroslava Smolinského příliš vzdálené od uzavření dohody o zvýšení mezd, která by ukončila stávku pracovníků největšího soukromého zaměstnavatele na Slovensku. Časově neomezená stávka v automobilce začala v úterý a ochromila produkci závodu.
"Myslíme si, že spějeme k dohodě, z naší straně určitě. Myslím, že od dohody nejsme daleko, je to otázka možná jednoho sezení," řekl Smolinský novinářům po sobotním kole jednání odborů s vedením společnosti. Dodal, že odbory předložily další návrh, který ale blíže nekomentoval. Zatím není známo, kdy by vyjednávání o kolektivní smlouvě mohla pokračovat.
Odbory původně požadovaly zvýšení tarifních mezd o 16 %, později přišly s návrhem na růst platů pro více než 12 000 zaměstnanců slovenské divize automobilky o 13,9 %. Podnik naposledy naopak nabídl nárůst tarifních platů ve dvou termínech o dohromady devět procent a dva jednorázové příspěvky. Podle dřívějšího vyjádření předsedy představenstva společnosti Volkswagen Slovakia Ralfa Sachta zmiňované návrhy odborů a vedení firmy jsou na období platnosti kolektivní smlouvy do konce příštího roku srovnatelné.
Smolinský uvedl, že firma nadále trvá i na jednorázových příspěvcích k platům, byť by pro zaměstnance by podle něj bylo výhodnější, pokud by se zvýšily přímo platové tarify.
Průměrný měsíční plat zaměstnanců Volkswagenu na Slovensku bez výdělku managementu dosahuje 1 804 eur, tedy zhruba dvojnásobku průměrné mzdy v zemi. Podle vedení slovenské divize automobilky v regionu střední Evropy jsou nejvyšší platy v rámci koncernu právě na Slovensku.
Stávka, první v 26leté historii slovenské továrny Volkswagenu, ochromila produkci sportovně-užitkových vozidel (SUV), například vozů Volkswagen Touareg a Audi Q7. V omezeném režimu se firmě podařilo udržet produkci malých vozů. Za běžného provozu z výrobních linek továrny sjede přes tisíc automobilů denně.
Slovensko je v přepočtu na obyvatele největším výrobcem automobilů na světě. Bratislavská továrna Volkswagenu je z hlediska produkce největší ze tří závodů automobilek, které montují vozidla na Slovensku. Pozice automobilového průmyslu ve slovenské ekonomice ještě posílí, když se k stávajícím továrnám automobilek Volkswagen, Kia Motors a PSA přidá závod britské automobilky Jaguar Land Rover, která staví továrnu na jihu země.
Zdroj: ČTK