Odbory a vedení slovenského Volkswagenu se dohodly, stávka končí

Stávka zaměstnanců bratislavské továrny německé automobilky Volkswagen po šesti dnech končí. Odbory a vedení tohoto největšího soukromého zaměstnavatele na Slovensku se v neděli dohodly na nové kolektivní smlouvě včetně zvyšování platů pracovníků celkově o zhruba 14 % během půldruhého roku. Součástí dohody je ukončení stávky a obnovení výroby od pondělí. ČTK to sdělila mluvčí společnosti Volkswagen Slovakia Lucia Kovarovič Makayová. Uzavření dohody a ukončení stávky potvrdily i odbory.
Největší stávka zaměstnanců v soukromé firmě v novodobých dějinách Slovenska a první ve 26leté historii slovenského Volkswagenu ochromila produkci sportovně-užitkových vozidel (SUV), například vozů Volkswagen Touareg a Audi Q7. V omezeném režimu se firmě podařilo udržet výrobu malých vozů. Za běžného provozu z továrních linek sjede přes tisíc automobilů denně.
Podle nové kolektivní smlouvy tarifní platy zaměstnanců slovenské divize Volkswagen stoupnou zpětně od června o 4,7 %, stejnou měrou od ledna příštího roku a následně od listopadu o dalších 4,1 %. Zároveň stoupnou nástupní platy a firma všem více než 12 000 zaměstnancům vyplatí jednorázový příspěvek 500 eur. Kolektivní smlouva počítá i s dalšími výhodami pro pracovníky včetně dodatečného jednoho dne dovolené.
"Všechny body, které jsme v podstatě chtěli, máme uzavřeny. Chtěl bych poděkovat všem, kteří se zúčastnili stávky a podporovali ji. Bez jejich úsilí bychom tohoto úspěchu nedosáhli," řekl ve videu na sociální síti předák odborů a hlavní tvář stávky Zoroslav Smolinský. Dodal, že kolektivní smlouva bude platná do konce srpna 2019.
Odbory původně požadovaly jednorázové 16% zvýšení mezd, zatímco firma před stávkou nabízela nárůst platů ve dvou termínech dohromady o asi 8,5 % a také nižší hodnotu jednorázového bonusu, než obě strany nakonec dohodly.
Průměrný měsíční plat zaměstnanců Volkswagenu na Slovensku včetně bonusů, příplatků a odměn, ale bez výdělku managementu dosahuje 1 804 eur, tedy zhruba dvojnásobku průměrné mzdy v zemi. Podle vedení slovenské divize automobilky v regionu střední Evropy jsou nejvyšší platy v rámci koncernu právě na Slovensku.
Odbory ve slovenském Volkswagenu vyhlásily stávku v době, kdy nezaměstnanost na Slovensku klesla na historické minimum 7,35 %. Firmy v pětimilionové zemi pod Tatrami si již delší dobu stěžují na nedostatek kvalifikované pracovní síly a zaměstnávají nejvíce cizinců od globální krize. Také bratislavská továrna Volkswagen si pomohla angažováním 550 pracovníků ze sesterského závodu Audi Hungaria v maďarském Györu.
Slovensko je v přepočtu na obyvatele největším výrobcem automobilů na světě. Bratislavská továrna Volkswagenu je z hlediska produkce největší ze tří závodů automobilek, které montují vozidla na Slovensku. Pozice automobilového průmyslu ve slovenské ekonomice ještě posílí, když se k stávajícím továrnám automobilek Volkswagen, Kia Motors a PSA přidá závod britské automobilky Jaguar Land Rover, která staví továrnu u Nitry na jihu země.
Zdroj: ČTK