Kariéra a rodina: Jde to dohromady?

Těšíte se z práce, která vás naplňuje, domů, a z harmonického domova zase do zaměstnání? Pak patříte mezi hrstku šťastlivců, kterým se podařilo skloubit soukromý život s pracovním. Podle odborníků totiž většina lidí stále ještě minimálně jedno z toho šidí.
Jana Hroníková je původní profesí klinická psycholožka. Když její manžel založil společnost Motiv P, která se zaměřuje na poradenství v oblasti lidských zdrojů, stala se druhou jednatelkou firmy a ocitla se v nekonečném pracovním kolotoči. Jako řada žen-matek musela řešit otázku, jak vést úspěšnou firmu a zároveň nezanedbávat rodinu.
"Často jsem si třeba na dlouhých služebních cestách vyčítala, co všechno mi doma utíká, a strachovala se, jaké katastrofy děti potkají, když na ně nedohlížím," vypráví podnikatelka.
V souvislosti s podobnými problémy se stále častěji setkáte s pojmem work-life balance (WLB). "Jak tento anglický termín napovídá, jde o hledání rovnováhy mezi prací pro zaměstnavatele a ostatními aktivitami, které v životě chceme či musíme zvládnout. Každý má trochu jiné představy o ideálním sladění svého osobního a pracovního života, nebývá to takzvaně 50 na 50," říká Aleš Křížek, ředitel personální agentury Robert Half International pro Českou republiku.
Ženy i muži, kteří touží být co nejlepší v tom, čím se živí, a zároveň se dostatečně věnovat dětem a životnímu partnerovi, mohou snadno propadnout depresi, že to jaksi nejde. Přestože neexistuje univerzální návod, jak kariéru a soukromý život dokonale vyvážit, a mnohdy nám v tom navíc brání překážky, které neovlivníme, je možné se držet alespoň několika základních rad.
Buďte tam, kde jste
"Musela jsem si uvědomit, že na dálku rodinné věci zkrátka nevyřeším, a budu-li se jimi přesto v myšlenkách zabývat, můžu navíc pokazit pracovní úkol, kvůli kterému jsem od dětí odjela," vzpomíná Jana Hroníková, která dnes o WLB často přednáší.
Rozhodla se proto pracovat na tom, aby ji věci, se kterými v daný moment stejně nic nezmůže, během práce nestresovaly. Jedním ze základních principů "vyvažování" je podle Hroníkové právě koncentrované soustředění na to, co zrovna děláte.
Jak si zničit vztahy na pracovišti?
To, že trávíte daleko více času v práci než doma, ještě neznamená, že jste například špatní rodiče. Koneckonců nikdy tomu nebylo jinak. Naši předci měli vinou daleko náročnější údržby domácnosti či šestidenního pracovního týdne na své ratolesti ještě méně času, než máme dnes.
Nezlobte se proto na sebe, že s dětmi netrávíte každý den dlouhé hodiny. Podle Hroníkové to ani není nutné. Kouzlo se opět skrývá ve zmíněné koncentrované pozornosti. Například, vyzvedáváte-li děti ze školy, neřešte u toho urgentní pracovní telefonáty. Mobil vypněte a daný čas využijte k rozhovoru s dětmi. Zeptejte se, jak se měly, co se učily a o čem přemýšlejí. I chvilka této koncentrované pozornosti dodá dětem pocit, že se o ně skutečně zajímáte, a pak si mohou klidně několik hodin samy hrát, aniž by je to jakkoli poznamenalo.
Nezapomínejte na to, že koncentrovanou pozornost ocení i životní partner. Pokud možno pravidelně proto plánujte program jen pro vás dva bez dětí.
Dělat kariéru není špatné
Součástí hledání rovnováhy mezi profesním a soukromým životem je mimo jiné nalezení skutečné hodnoty práce a toho, co jsme pro ni ochotni obětovat.
"Jsou i případy, kdy firmy kladou na zaměstnance vysoké pracovní nároky, přičemž však tito lidé nemají ani jistotu, že si budou moci vyčerpat dovolenou. Naopak jsou nuceni pracovat i o víkendech a po večerech," upozorňuje na extrémní situace Miroslava Duráková, projektová manažerka vzdělávací společnosti EDUA Group. V takových případech stojí za zvážení, zda vám toto pracovní nasazení skutečně něco přináší.
Pokračování článku najdete na serveru Profit.cz
Aktuality
