US MARKETOtevírá za: 2 h 59 m
DOW JONES-0,21 %
NASDAQ+0,72 %
S&P 500+0,10 %
META+0,51 %
TSLA+4,07 %
AAPL-0,28 %

Nástup Průmyslu 4.0 je v ČR nejrychlejší v autoprůmyslu

Robotizace a automatizace v ČR nejrychleji postupuje v automobilovém a elektrotechnickém průmyslu či službách. Prvky Průmyslu 4.0 řada firem zavádí právě během letních odstávek, kdy období celozávodních dovolených využívá k modernizaci výrobních linek. Celkově je ale ČR na začátku cesty k Průmyslu 4.0. Čtvrtá průmyslová revoluce sebou přináší i řadu problémů, jako je nedostatek kvalifikovaných pracovníků. Firmy volají i po reformě vzdělávacího systému. Vyplývá to z ankety ČTK.

"Mnoho českých firem již některé z prvků konceptu Průmysl 4.0 využívá a naplňuje. Kromě firem z oblasti automobilového průmyslu zmiňme například elektrotechnický, farmaceutický či chemicko-technologický průmysl," říká Bohuslav Čížek ze Svazu průmyslu a dopravy.

Vývoj technologií a robotizace lidských činností se postupně projevují i v dalších odvětvích. Zatímco původně šlo především o nahrazení hrubé manuální práce, nyní probíhá robotizace v dalších segmentech, například nahrazování práce účetních softwarovým řešením. "Do budoucna se plánují softwary i třeba v oblasti práva - formulářové smlouvy, k jejichž uzavření nebude nutná právní asistence," uvedl Miroslav Diro z Hospodářské komory.

Tlak na další rozvoj Průmyslu 4.0 posiluje i současný nedostatek vhodných zaměstnanců. "Zavádění automatizovaných výrobních linek je z našeho pohledu nezbytné jak z důvodu nedostatku pracovních sil, tak z pohledu produktivity a kvality. Jako velmi pozitivní rys Průmyslu 4.0 vidím redukci pracovních míst s velmi rutinní prací a naopak vznik nových požadavků na sofistikovanější pozice, jakou jsou programátoři, údržbáři, technologové, konstruktéři a podobně," řekl Petr Novák, ředitel firmy Koyo Bearings ČR, která vyrábí ložiska pro autoprůmysl.

Firmám automatizace přináší posílení kvality i plynulosti výroby. Zavádění Průmyslu 4.0 je šancí jak udržet a zvýšit konkurenceschopnost. "Automatizace a digitalizace se samozřejmě zavádějí rychleji v Německu, které je průmyslovým lídrem a využívá i dražší pracovní sílu, kterou se snaží modernizací nahradit. Ale naše průmyslová tradice i současnost a blízkost nejvyspělejším trhům nás nutí na nic nečekat a držet krok s těmi nejlepšími," dodal Miroslav Konvalina ze Sdružení automobilového průmyslu.

Podle Hospodářské komory patří mezi problémy spojené se zaváděním čtvrté průmyslové revoluce nedostatek kvalifikovaných pracovních sil. Například soustružník vyučený na práci s klasickým soustruhem bude nucen pracovat částečně se softwarovým a robotickým řešením včetně nových materiálů.

"Poptávka po pracovní síle se bude diverzifikovat. Jednak budou na trh práce vstupovat absolventi, kteří musí mít požadovanou kvalifikaci a dovednosti, jednak budou na trh práce uvolňování zaměstnanci, kteří budou potřebovat rekvalifikaci," dodal Diro.

Změnami musí projít i vzdělávací systém. Absolventi budou muset mít širší spektrum systémově uspořádaných znalostí a dovedností - zaměstnanci budou muset rozumět jak IT, tak výrobě i ekonomickým a společenským procesům.

Více informací o Průmyslu 4.0 najdete na adresewww.investicniweb.cz/inovace

Zdroj: ČTK

AutaČeská republikaInovacePrůmysl
Sdílejte:

Doporučujeme

Nenechte si ujít

Nahoru, nebo dolů #12: Jádro a emise jako never ending story

Nahoru, nebo dolů #12: Jádro a emise jako never ending story

13. 5.-Michaela Nováková, Vendula Pokorná
Česká republika