US MARKETOtevírá v 15:30
DOW JONES+0,63 %
NASDAQ+0,47 %
S&P 500+0,52 %
ČEZ-1,14 %
KB-0,10 %
Erste+0,00 %

Kofole ČeskoSlovensko v třetím čtvrtletí klesl čistý zisk o 4,6 % na 167,4 milionu Kč

Nápojářská skupina Kofola ČeskoSlovensko v letošním třetím čtvrtletí hospodařila s čistým ziskem 167,4 milionu korun. O rok dříve za stejné období vykázala čistý zisk 175,3 milionu korun. Provozní zisk EBITDA a tržby se naopak firmě v období od července do září zvýšily.

Provozní zisk EBITDA Kofole stoupl meziročně na 356,8 milionu korun z 337,2 milionu korun a tržby se společnosti zvýšily na 1,98 miliardy korun z 1,92 miliardy korun. Náklady na odbyt, marketing a distribuci v třetím čtvrtletí stouply na 566,7 milionu korun z 518,9 milionu korun, zatímco administrativní náklady klesly na 79,9 milionu korun z 99,7 milionu korun.

Tržby za prvních devět měsíců roku Kofole meziročně klesly o 1,3 % na 5,35 miliardy korun a zisk EBITDA se snížil o 17,1 % na 705,7 milionu korun. Stejně jako v minulých kvartálech byly důvodem poklesu snaha Kofoly o vyšší marže na polském trhu a vysoká cena cukru. Čistý zisk skupiny se v prvních třech čtvrtletích snížil o 33,6 % na 219,91 milionu korun.

"Vzhledem k tomu, že v září skončily kvóty na cukr, lze očekávat jeho zlevnění, a tím i zlepšení EBITDA v budoucnu," uvedl analytik Jiří Kostka z Komerční banky.

Výnosy společnosti v prvních devíti měsících roku vzrostly, v Česku a na Slovensku (meziročně +3,6 %) i v adriatickém regionu (+23,7 %), snížily se naopak v Polsku (-29,5 %). Bez započítání polského trhu Kofole tržby vzrostly meziročně o 8,4 %. 

Zisk EBITDA se skupině v Česku snížil na 249 milionů z 273 milionů Kč, na Slovensku klesl na 276 milionů z 318 milionů Kč, ve Slovinsku se snížil na 158 ze 159 milionů Kč a v Polsku spadl na 20 milionů ze 102 milionů Kč. Na ostatních trzích se společnost na úrovni EBITDA dostala ze záporného výsledku 1,8 milionu Kč na plus tři miliony korun. Marže EBITDA za prvních devět měsíců roku klesla na 13,18 % z 15,69 %.

Výsledky Kofoly za prvních devět měsíců roku ovlivnilo hned několik jednorázových položek. Na straně nákladů společnost zaúčtovala výdaje spojené s údržbou výrobní haly v bývalé polské pobočce Bielsk Podlaski ve výši 6,2 milionu korun a s ukončením výroby v Grodzisku ve výši 43,9 milionu korun, výdaje spojené s implementací SAP v adriatickém regionu ve výši 4,8 milionu korun, výdaje spojené s likvidací neaktivní dceřiné firmy Sicheldorfer ve výši 1,8 milionu korun a akviziční náklady ve výši 10,6 milionu korun. Na straně příjmů šlo o čistý zisk ve výši 8,9 milionu korun za prodej výrobní linky v Polsku, čistý zisk ve výši 2,9 milionu korun za prodej skladu v adriatickém regionu a výnos z pojištění náhrad ve výši 35,7 milionu korun za reklamace z minulých let v Polsku.

Finanční ředitel skupiny Daniel Buryš vyjádřil velkou radost z vývoje na adriatickém trhu, kde podle jeho slov dochází ke zhodnocování úspěšných akvizic. "Dlouhodobě se nám daří na československém trhu, který vytváří více než dvě třetiny zisku skupiny," uvedl dále.

V Polsku podle Buryše společnost investuje do vlastních značek a snižuje závislost na značkách privátních. Od příštího roku bude Kofola na polský trh dodávat ledové čaje Nestea, uzavřela o tom dohodu s jejich majitelem, společností Nestlé. Tržby Kofoly by se díky této dohodě měly v roce 2018 zvýšit o asi 160 milionů korun.

Struktura tržeb zůstává stabilní

Na celkových tržbách Kofoly se v prvních třech čtvrtletích nejvíce podílely výnosy z prodeje sycených nápojů (42,26 %) a z prodeje minerálních vod (30,77 %). Následovaly výnosy z prodeje sirupů (9,36 %), nesycených nápojů (8,8 %) a produktů v kategorii "ostatní" (8,81 %).

Z regionálního hlediska k tržbám Kofoly nejvíce přispěly ČR (40,84 %) a Slovensko (23,47 %), třetí bylo Polsko (18,26 %) a čtvrté Slovinsko (10,72 %). Ostatní trhy měly na celkových výnosech skupiny podíl 6,71 %.

V Polsku firma udělala od začátku roku dva klíčové kroky. Rozhodla, že do konce roku chce soustředit výrobu do jediného závodu v Kutně, a koupila místní rychle rostoucí firmu Premium Rosa specializující se na produkty vyráběné podle tradičních receptů z ovoce a léčivých bylin.

Růst freshbarů a salaterií UGO pokračuje

Velmi dobře opět vyzněly výsledky fresh barů a salaterií UGO. Tržby v tomto segmentu, včetně prodeje produktů UGO mimo stejnojmenné provozovny, stouply v prvních třech čtvrtletích roku meziročně na 348 milionů korun z 287 milionů korun. Na trhu přibylo od konce loňského roku devět provozoven UGO.

V souvislosti se značkou UGO Kofola v červnu informovala o akvizici divize výroby a distribuce salátů společnosti Titbit. Divize vyprodukuje několik tisíc salátů denně při ročním obratu kolem 60 milionů Kč.

"Celkově hodnotíme zveřejněná čísla neutrálně a neočekáváme výraznější vliv na úterní obchodování. Skupině se zvýšilo zadlužení, poměr čistého dluhu k upravenému zisku EBITDA dosáhl 2,1 po 1,6 ke konci roku 2016. Důvodem byly nové akvizice, zvýšené investiční náklady (CAPEX) a výplata meziročně vyšší dividendy. Úroveň zadlužení stále vnímáme jako komfortní. Kofola dále uvedla, že bude pokračovat v restrukturalizaci polských aktiv," uvedl hlavní akciový analytik J&T Banky Milan Vaníček.

"Vzhledem k tomu, že Kofola nenaplnila očekávání trhu, který predikoval EBITDA o 5 milionů Kč vyšší a stejně tak vyšší čistý zisk, předpokládáme, že výsledky za třetí kvartál budou mít na cenu akcií společnosti spíše negativní vliv," doplnil Jiří Kostka z Komerční banky.

"Celkově čísla za třetí kvartál příjemně překvapila na úrovni tržeb a provozního zisku, polská divize vykázala prvky stabilizace a dobře si vedla jádrová část podnikání v podobě česko-slovenského trhu. Adriatický region potvrdil vysoké tempo růstu tržeb. Očekáváme, že pokračující integrace a reorganizace značek Radenska a Studenac přispěje k růstu marží v segmentu. Při zohlednění klesajících cen cukru nepochybujeme, že Kofola splní letošní plán pro meziročně stabilní provozní zisk EBITDA. Pozitivně vnímáme také silnou tvorbu volného peněžního toku ve třetím čtvrtletí, když se společnosti podařilo zvrátit negativní příspěvek pracovního kapitálu z předchozích kvartálů," napsal analytik Šimon Janů z České spořitelny. "V rámci konferenčního hovoru budeme sledovat komentáře týkající se zejména cen cukru, restrukturalizace a případné akviziční činnosti v Polsku a plánovaného navýšení počtu akcií volně obchodovaných na trhu (free float). Zajímavé by pochopitelně byly taktéž zmínky k výhledu na příští rok."

Výhled

Během konferenčního hovoru finanční ředitel společnosti upřesnil výhled letošního celoročního zisku EBITDA na jednu miliardu korun (meziročně -6 %), což je podle analytika Petra Bártka z České spořitelny po dobrých výsledcích za třetí čtvrtletí mírným zklamáním. Finanční ředitel Kofoly čeká vyšší zisk EBITDA v roce 2018, více informací však bude k dispozici až po výsledcích za letošní čtvrté čtvrtletí. Normalizovanou EBITDA marži v Chorvatsku očekává Kofola pro příští rok do 15 %.

"Provozní zisk EBITDA by mohl společnosti v příštím roce vzrůst podle rychlého odhadu o 5-10 %. Kofola čeká pozitivní vliv nižších cen cukru, odhad 100 milionů korun je ale pod naším očekáváním. Podpořit by čísla měla také smlouva s Nestlé. Uvedená normalizovaná marže v Chorvatsku je v souladu s naším odhadem. Celkově máme z konferenčního hovoru lehce smíšený pocit, přes pokles cen cukru totiž naznačil management jenom mírné navýšení zisku EBITDA v roce 2018," napsal Petr Bártek.

Kofola ČeskoSlovensko je jedním z nejvýznamnějších výrobců nealkoholických nápojů ve střední Evropě. Má sedm výrobních závodů v Česku, Polsku, na Slovensku, ve Slovinsku a Chorvatsku a zaměstnává více než 2 100 lidí, z toho asi 700 v Česku. K jejím výrobkům patří vedle limonády Kofola ovocné nápoje a sirupy Jupí, dětské nápoje Jupík, energetické nápoje Semtex, nápoje značky Vinea, Chito, Top Topic nebo Citro Cola. V licenci Kofola vyrábí a distribuuje nápoje RC Cola a Orangina. Většinovým vlastníkem Kofoly je společnost KSM Investment patřící rodině Samarasů.

Zdroj: Kofola, ČTK

Akcie ČRKofola ČeskoSlovenskoPotravinyVýsledková sezóna
Sdílejte:

Doporučujeme

Nenechte si ujít

Akciové tipy na prázdniny, na které v mainstreamu nenarazíte

Akciové tipy na prázdniny, na které v mainstreamu nenarazíte

27. 6.-Vendula Pokorná