US MARKETOtevírá v 15:30
S&P 500+0,79 %
NASDAQ+1,15 %
DOW JONES+1,01 %
PX+0,74 %
ČEZ+0,31 %
NVIDIA+2,21 %

Česko a Slovensko 25 let po rozdělení: Závislost na autech a paradox na pracovním trhu

Česko a Slovensko se před 25 lety vydaly na samostatnou cestu. Přes velice odlišné přístupy k ekonomickým reformám si zůstávají obě země blízké. Dědictví generací ve společném státu nedokázal zcela přebít ani tak významný krok, jakým bylo slovenské přijetí eura. Nejviditelnějším pojítkem české a slovenské ekonomiky je jejich závislost na automobilovém průmyslu, velkou odlišností je naopak situace na pracovním trhu.

Redakce IW
Redakce IW
2. 4. 2018 | 18:00
Česká republika

Když se na podzim 1992 uzavírala historie společného státu Čechů a Slováků, mnoho lidí si kladlo otázku, který z nástupnických států dokáže lépe dokončit komplikovanou ekonomickou transformaci a následně rychleji dohánět západní Evropu. Odpověď na tuto otázku není jednoznačná.

Český hrubý domácí produkt přepočítaný na jednoho obyvatele dosáhl předloni 88 % průměru Evropské unie, od roku 1995 si tak Češi polepšili o 12 procentních bodů. Slovensko dohání Evropu rychleji, za stejnou dobu poskočilo o 29 procentních bodů. Startovní pozice Slovenska ale byla mnohem horší, HDP na hlavu proto v roce 2016 dosáhl jen 77 % průměru EU.

V roce 2004 Česko i Slovensko společně vstoupily do EU. Netrvalo ovšem ani pět let a jejich cesty se významně rozdělily. Na prahu globální finanční krize se Bratislava rozhodla přijmout jednotnou evropskou měnu a stát se součástí eurozóny. Ani v podmínkách extrémního vnějšího ekonomického tlaku, kterému byly česká a slovenská ekonomika vystaveny na přelomu první a druhé dekády 21. století, se nepotvrdilo, že by přechod na euro, respektive setrvání u koruny, znamenaly pro jednu či druhou ekonomiku jasnou a nezpochybnitelnou konkurenční výhodu v oblasti dynamiky hospodářského růstu.

Nejzřetelněji se společné kořeny české a slovenské ekonomiky projevují ve shodné závislosti na automobilovém průmyslu. V obou zemích se ročně vyrobí přes milion vozů, což v součtu představuje 13 % výroby aut v celé EU. V přepočtu na obyvatele jsou Česko a Slovensko na prvních dvou příčkách na světě, ostatní země je následují s velkým odstupem.

Relativně vysokou závislost na automobilovém průmyslu nakonec potvrzuje i podíl tohoto oboru na celkové přidané hodnotě vytvořené během roku. Obě země jsou tak závislé na cyklické poptávce po nových osobních automobilech v Evropě, která právě kulminuje.

Jednou z mála velkých odlišností mezi oběma ekonomikami je situace na pracovním trhu. Zatímco česká nezaměstnanost je nyní u historického dna, na Slovensku je poblíž 6 %, byť jde také o minima.

Slovensko dlouhodobě bojuje nejen s vysokou nezaměstnaností, ale i s pomalým růstem nabídky pracovních míst. Dochází tak k situaci, kdy Slováci často odcházejí za prací do Česka, které je v současnosti na přílivu zahraničních pracovníků bytostně závislé. I když se situace na Slovensku v tomto směru v posledních letech zlepšuje, zůstává míra nezaměstnanosti v porovnání s Českem výrazně vyšší.

Zdroj: ČSOB

Česká ekonomikaČeská republikaSlovenskoStřední a východní Evropa
Sdílejte:

Doporučujeme

Nenechte si ujít

Akciový trh je asymetricky nakloněný býkům, chce to ale někdy hodně pevné nervy

Akciový trh je asymetricky nakloněný býkům, chce to ale někdy hodně pevné nervy

20. 10.-Andrej Rády
Akciový trh