I takto může vypadat vítěz doby koronavirové

Na začátku roku Michael Pack připravoval několik tvrdých opatření. Německý výrobce akrylátového skla Röhm GmbH, jehož je ředitelem, překonal obtížnou zimní sezonu. Poptávka z automobilového i stavebního sektoru byla slabá, což srazilo ceny, a noví soukromí majitelé chtěli podrobně naplánovat, jak začít vydělávat na své investici 3,2 miliardy USD, kterou dokončili v červenci. V reakci na to začal Pack snižovat výrobu a pracovní dobu v nejvíce zasažených továrnách. Pak ale přišel březen, píše agentura Bloomberg.
V březnu Pack zaznamenal náhlý růst v části podnikání, které bylo dlouhodobě v nejlepším případě stabilní, a to u akrylátových fólií prodávaných pod značkou Plexiglas. Objednávky přicházely z maloobchodů, kanceláří, nemocnic a dopravních společností, které sháněly něco, čím by oddělily zaměstnance od kašlající a kýchající veřejnosti šířící koronavirus. Podobně jako roušky a dezinfekční prostředky se plexisklo stalo téměř přes noc všudypřítomnou průsvitnou ochranou mezi pokladními, řidiči autobusů a recepčními na jedné straně a zákazníky na straně druhé.
Pro Röhm to byla vítaná podpora. Podle Packa má firma nyní objednávky na tabule z plexiskla z Evropy a USA nejméně do října. To ukazuje, že nárůst poptávky nezmizí tak náhle, jako se objevil. Röhm předpovídá, že průsvitné přepážky ve veřejných prostorách a v kancelářích zůstanou v dohledné budoucnosti běžné.
Výkonný ředitel firmy Valence Group, která se specializuje na chemikálie, Anton Ticktin dodává, že nárůst poptávky po akrylátových deskách kvůli covidu-19 je oslnivý. V letošním roce podle jeho odhadu vykáže toto odvětví rekordní tržby i zisk.
Röhm uvádí, že nynější objednávky plexisklových desek do značné míry kompenzují pokles poptávky z automobilového průmyslu. Zde se tento materiál používá pro světlomety a na palubní desce. Široce je také využíván v letectví, na nástěnné cedule či ve sklenících.
Vysoká poptávka po ochranném plexisklu se objevila v březnu a dubnu, kdy některé zprávy naznačovaly, že poptávka vzrostla až trojnásobně, uvádí analytik Berenberg Bank Sebastian Bray. V dlouhodobějším výhledu může podle něj toto odvětví doufat ve stále poměrně vysoký roční růst o 15-20 %. Předchozí odhady přitom počítaly se zvýšení jen o jedno až čtyři procenta.
Plexisklo objevil německý chemik Otto Röhm, který začal experimentovat s kyselinou akrylovou přibližně na přelomu 19. a 20. století. Ještě před rokem 1930 začala jeho firma Röhm & Haas s výrobou čirého, průhledného lepeného bezpečnostního skla s vnitřní akrylátovou vrstvou pro použití mimo jiné jako okna v automobilovém průmyslu. Loni byla firma Röhm s ročním obratem 1,7 miliardy eur a 3 500 zaměstnanci prodána firmě Advent International, kterou přilákala řada produktů, ale také nová výrobní metoda, kterou firma Röhm vyvinula.
Röhm ale není zdaleka jediným výrobcem materiálu odolného vůči rozbití, který se oficiálně nazývá polymethylmethakrylát (PMMA). Zhruba ve stejné době jako Röhm, tedy téměř před sto lety, vynalezla firma Imperial Chemical Industries Perspex a následovala firma DuPoint se značkou Lucite, kterou nyní vlastní Mitsubishi Chemical.
Výrobci akrylátového skla si užívali vyšších cen v roce 2018, kdy bylo v módě u výrobců aut a byl ho nedostatek, upozornil analytik z investiční banky Houlihan Lokey Martin Bastian. Slábnoucí poptávka v roce 2019 a zvýšení kapacity však způsobily, že ceny začaly padat. Od poloviny roku 2018 se v Asii snížily o 47 %, v Evropě o něco méně, uvedla analytická firma ICIS.
V reakci na prudký růst poptávky způsobený covidem-19 začal Pack přesunovat zaměstnance k výrobě akrylátových deset v Německu i USA a také přijal zaměstnance na dobu určitou, aby pomohli se zpracováním objednávek a logistikou. "Celkově se nám daří lépe, než jsme si dokázali představit," dodal Pack.
Zdroj: ČTK