Služba donášky jídla DoorDash získá v rámci IPO 3,4 miliardy USD, firmu to ohodnocuje na více než 32 miliard USD. Během seance titul posiloval o dalších 90 %

AKTUALIZOVÁNO. Americká donášková služba DoorDash z primárního úpisu akcií získá 3,4 miliardy dolarů, cenné papíry byly v rámci IPO nakonec oceněny na 102 USD za kus. Společnost přitom počítala s cenovým rozpětím jen 90 až 95 USD, už to navíc bylo zvýšené z původního odhadu 75 až 85 USD. DoorDash je tak oceněna na 32,4 miliardy USD. Středa byla pro akcie podniku na NYSE prvním obchodním dnem, přičemž titul posiloval o dalších zhruba 90 %.
Společnost, která se zaměřuje na donášku hotového jídla, aktuálně čerpá podporu mimo jiné z pandemie covidu-19. Podle dat Edison Trends nyní společnost drží ve Spojených státech 50% podíl na trhu donášek hotového jídla. Uber Technologies, která se primárně zaměřuje na taxislužbu, má na americkém trhu podíl kolem 30 %, a je tak dvojkou.
Tržby společnosti DoorDash v prvním čtvrtletí vzrostly meziročně o 172 %, ve druhém o 213 % a ve třetím o 268 %. Za třetí čtvrtletí, které skončilo v září, firma vykázala tržby 879 milionů USD. Analytik Tom White z D.A. Davidson vyzdvihuje, že firma roste rychleji než její konkurence. "Tento trend byl patrný již před pandemií, ta jej ale ještě zesílila," říká.
Burzovní guru a excentrický moderátor pořadu Mad Money na CNBC Jim Cramer ale upozorňuje, že rychlý růst tržeb je dán i akvizicí firmy Caviar. "Veškerý růst tedy není organický," říká. "Je také otázkou, jak rychle budou schopní růst, až se pandemii podaří dostat pod kontrolu," pokračuje. Marže firmy podle něj míří správným směrem. "Čísla jsou skvělá, nevíme ale, co z nich je udržitelné," upozorňuje také a doporučuje při cenách nad 100 dolarů spíše obezřetnost.
Společnost DoorDash vznikla v roce 2013 a od té doby získala v rámci venture capital financování 2,5 miliardy USD od investorů. Prostředky do podniku vložily mimo jiné Vision Fund ze SoftBank Group, Sequoia Capital nebo Kleiner Perkins. DoorDash nevlastní restaurace, ale má aplikaci, díky které si z nich lidé mohou nechat jejími kurýry dopravit jídlo domů nebo třeba do práce.
Zdroj: MarketWatch, Business Insider, CNBC