US MARKETOtevírá za: 15 h 4 m
DOW JONES-0,29 %
NASDAQ+0,00 %
S&P 500-0,07 %
META+7,92 %
TSLA+6,75 %
AAPL+6,18 %

5 elektrických aut na sekundárním trhu, která se vyplatí koupit

Pořízení auta bývá po bydlení druhým největším nákladem. A co teprve v době, kdy je na trh uváděno stále více elektrických vozů, které jsou o stovky tisíc dražší než jejich srovnatelní spalovací sourozenci. Při výběru se lidé přirozeně řídí pořizovacími náklady, u elektrických aut se k tomu přidávají také dojezd, stav baterie nebo provozní náklady. Nabízíme přehled pěti elektrických aut, která se dají pořídit na trhu s ojetými vozy a vyplatí se je pořídit i po pár letech.

Elektromobilita dělí lidi na tři skupiny. Ty, kteří říkají radikální "ano", ty, kteří jsou na vážkách (pojmenujme je tedy "možná"), a ty, kteří říkají radikální "ne". Také samotné elektromobily se dělí do několika skupin, a to hned na několika úrovních. Použijme nyní rozdělení na nové a ojeté. Aby se skupina lidí, kterou jsme pojmenovali "možná", přelila do skupiny "ano", potřebuje to mnohdy vzít přes ojetá auta. A tyto dvě skupiny se pokusím spojit.

Překážky pro pořízení elektromobilu jsou (hlavně) v Česku již roky ty samé. Jsou jimi pořizovací cena, dojezd na jedno nabití a nedostatečná infrastruktura. Tu třetí můžeme, alespoň ze statistického hlediska, nyní vypustit, protože Česko patří v počtu dobíjecích míst po přepočtu na množství provozovaných elektrických aut k evropskému nadprůměru (byť je to dáno tím, že u nás zatím tolik aut poháněných elektřinou nejezdí).

Pojďme se zaměřit na pořizovací cenu. Tu vysokou lze obejít třeba tak, že se pro začátek porozhlédneme po trhu s ojetinami. A vzhledem k tomu, že nabídka na sekundárním trhu se rok co rok rozšiřuje, protože automobilky neustále chrlí nové elektrické modely, klesá i průměrná cena ojetých elektrických aut.

Pokud uvažujete o tom, že si pořídíte elektrické auto jako druhý nebo třetí vůz do rodiny a na spíše kratší cesty, nabízíme přehled pěti vozů, v jejichž případě se setkávají slušná cena a spolehlivost elektrického motoru i po několika letech užívání. Seznam sestavili z on-line tržiště s ojetými vozy Carvago.

BMW i3 (2011–2019)

BMW i3 předběhlo svou dobu. Stále patří k nejprodávanějším elektrickým vozům na sekundárním trhu. U největšího prodejce s ojetinami v Česku, společnosti AAA Auto, je na druhém místě v žebříčku prodejů elektrických aut (EV). Nejdelší dojezd nabízejí modely vyrobené po roce 2018 s baterií o kapacitě 42 kWh. Vyráběla se ale v několika variantách, a tak je potřeba si dávat pozor na to, o které přemýšlíte, protože některé mají své mouchy.

"Varianta REX se spalovacím motorem prodlužujícím dojezd vypadá na papíře jako ideální způsob, jak se vyhnout vybití baterie mimo dosah nabíječky. V praxi ale verze REX přinesla dodatečné pořizovací i servisní náklady, v roce 2019 ji automobilka z nabídky vyřadila a my ji nedoporučujeme," říká Marek Dvořák, šéf výkupu ve společnosti Carvago.

Původní cena BMW i3 byla kolem 1,2 milionu Kč, nyní je průměrná cena ojetého modelu přibližně 450 000 Kč.

BMW i3

Hyundai Ioniq Electric (2016–2022)

Původní cena 850 tisíc, nyní se dá na sekundárním trhu pořídit zhruba za 380 tisíc Kč. Výhoda tohoto modelu je, že díky své aerodynamice umí dosáhnout zajímavého dojezdu i s menší baterií o kapacitě 28 kWh. Po faceliftu se kapacita zvětšila na 38 kWh a prodloužil se i dojezd.

"Trakční baterie funguje spolehlivě, to spíše odejde ta startovací olověná. A někdy se při prověrkách setkáváme s hlučným chodem elektromotoru způsobeným vadnými ložisky," vysvětluje Dvořák.

Hyundai Ioniq Electric

Smart Fortwo EQ 453 (2017–2023)

Malé vozítko do města, tak si Smart pamatujeme snad všichni. A platí to i pro tento model. Je to auto hlavně na kratší vzdálenosti, protože už jako nové mělo dojezd okolo 100 km. I po několika letech ale zůstává spolehlivé. "Při vyšším stáří a nájezdu musí zákazník počítat s reálným dojezdem kolem 70–80 km," říká Dvořák.

Za nový Smart Fortwo EQ se platilo kolem 600 tisíc Kč, nyní se průměrná cena ojetého modelu pohybuje kolem 250 tisíc Kč.

Smart Fortwo Cabrio

Volkswagen e-Golf (2014–2020)

Populární elektrická verze modelu Golf je průkopníkem elektrické mobility. Vyrábět se začala před deseti lety, kdy elektromobilita byla ještě sprosté slovo. Nejstarší kousky se vyráběly s baterií o kapacitě 24 kWh, v modelech vyráběných od roku 2017 je kapacita o 12 kWh vyšší. Model e-Golf podle odborníků nabízí spolehlivost a dostatečný dojezd pro každodenní cesty.

"Rok výroby nejstarších kusů a pasivní chlazení baterie budí obavy, ale baterie funguje i po letech, pokud předchozí majitelé příliš často nevyužívali rychlonabíjení stejnosměrným proudem," uvádí Dvořák. Výhodou je podle něj příplatkové tepelné čerpadlo, které zlepšuje efektivitu v zimních měsících.

Původní cena nového auta byla zhruba 900 tisíc korun, průměrná cena ojetého je nyní zhruba 320 tisíc.

VW e-Golf

Tesla Model S (2012–)

Kdo zná Teslu, ví, že právě vozy této značky mají často delší dojezd než konkurence. Na druhou stranu má své mouchy. Ti, kteří jsou zvyklí na německou preciznost a na to, že k sobě jednotlivé díly přiléhají, u Tesly často trpí. I přesto se stal Model S ikonou Tesly, protože byl vůbec první masově vyráběný. Maximální dojezd až 500 km a kapacita baterie 85 kWh jsou hodnoty, o kterých si velká část konkurence může nechat jen zdát.

"Zákazník se musí připravit na množství drobnějších závad (od zatékající panoramatické střechy přes rozvrzaný interiér - protože dílenské zpracování Tesly bylo dlouho opravdu katastrofální - až po stávkující elektrické kliky dveří). To hlavní, tedy elektrický pohon včetně baterie, však i ve velice starých vozech obvykle funguje," uznává Dvořák.

Původní cena Tesly Model S začínala na 2,5 milionu Kč, nyní lze ojetý vůz pořídit za průměrnou cenu kolem 550 tisíc Kč.

Tesla Model S
Americké akcieAsijské akcieAutaEvropské akcieTeslaVolkswagen
Sdílejte:

Doporučujeme

Nenechte si ujít

Nahoru, nebo dolů #12: Jádro a emise jako never ending story

Nahoru, nebo dolů #12: Jádro a emise jako never ending story

13. 5.-Michaela Nováková, Vendula Pokorná
Česká republika