US MARKETOtevírá v 15:30
S&P 500+0,13 %
NASDAQ-0,21 %
DOW JONES+0,16 %
PX+0,35 %
ČEZ-1,00 %
NVIDIA-2,47 %

Home office změnila trh práce. Zůstane běžnou praxí?

Pandemie covidu-19 zásadně proměnila způsob, jakým pracujeme. Práce z domova, dříve spíše okrajový fenomén, se stala nutností a následně trvalou součástí pracovního trhu. Jaká je budoucnost home office? Je tento model udržitelný, nebo přináší rizika, která mohou ovlivnit produktivitu a efektivitu firem?

Před pandemií patřila Česká republika k zemím s relativně nízkou mírou využívání práce z domova. Zatímco v roce 2019 tvořil průměrný počet zaměstnanců, kteří alespoň občas pracovali z domova, v Evropské unii 16 %, v Česku takto pracovalo pouze 10 % zaměstnanců. Obvyklá byla práce na dálku dokonce jen pro 5 % českých pracujících. Během pandemie se ale tento podíl výrazně zvýšil a v důsledku ní došlo k výraznému a trvalému nárůstu využívání práce z domova. Nemluvíme ale o plné home office, ale o hybridním modelu, kdy ve většině případů zaměstnanci pracují z domova méně než polovinu pracovního týdne.

To potvrzuje Alena Bičáková z ekonomického výzkumného pracoviště CERGE-EI, které v rámci Institutu pro demokracii a ekonomickou analýzu vydalo letos v lednu studii věnovanou práci z domova. „Nejvíce pracují z domova lidé ve věku 25–44 let. U nich došlo k nárůstu práce z domova z 6 % na více než 12 %. Na základě preferencí vyjádřených v šetření z ledna 2023 by 66 % mužů a 70 % žen rádo pracovalo několik dní v týdnu z domova, nejčastěji dva nebo tři. Současně se ukazuje, že velikost firmy nehraje pro využívání práce z domova příliš velkou roli. Zásadní je odvětví. Práce z domova se logicky využívá hlavně u profesí, které z domova vykonávat lze, jako jsou informační a telekomunikační činnosti, nemovitosti, peněžnictví či pojišťovnictví,“ popisuje.

Podle studie společnosti Moore Global z konce roku 2023 mezi téměř 2 000 vedoucími pracovníky středně velkých společností ve 12 klíčových světových ekonomikách se většina firem shoduje, že hybridní práce zvyšuje produktivitu. Až 77 % vedoucích pracovníků uvedlo, že jejich firma začala po pandemii více podporovat práci na dálku, především v sektorech jako IT, finance, nemovitosti a pojišťovnictví. Naopak v odvětvích, jako jsou pohostinství, cestovní ruch a výroba, je home office výjimečná. Šest z deseti respondentů pak uvedlo, že hybridní práce má pozitivní dopad na jejich produktivitu.

Příležitost pro talenty z daleka

Že práce z domova přináší řadu výhod pro zaměstnance i zaměstnavatele, není žádným tajemstvím. Mezi hlavní a nesporné výhody patří flexibilita a možnost lepšího sladění pracovního a osobního života. Čas, který by zaměstnanci strávili dojížděním, mohou věnovat rodině. Pokud má navíc firma open space kanceláře, oceňuje mnoho zaměstnanců i klid, který doma na práci mají, a s ním i spojenou produktivitu, protože jsou méně rušeni než v kanceláři.

Home office je ale spojena také s výzvami. Patří mezi ně riziko izolace, obtížnější komunikace a spolupráce s kolegy a potenciální rozmazání hranic mezi pracovním a osobním životem.

Některé studie dokonce naznačují, že dlouhodobá práce z domova může vést k poklesu produktivity, zejména pokud nejsou nastavena jasná pravidla a struktura práce. Velice záleží na komunikaci podmínek zaměstnavatele, ale také na disciplíně jednotlivých zaměstnanců. Zaměstnavatel tak musí najít systém, který mu umožní efektivně měřit výsledky zaměstnanců a současně motivovat zaměstnance k plnění stanovených úkolů v rámci home office režimu.

Z dlouhodobého hlediska by nárůst využívání práce z domova mohl vést k většímu zapojení matek (a ostatně i otců) malých dětí na trhu práce. Dřívější návrat rodičů z mateřské dovolené do zaměstnání je stále ožehavé téma, flexibilita, kterou home office umožňuje, přitom může pomoci. Práce z domova také umožňuje zapojení talentů z větší dojezdové vzdálenosti, kteří by nebyli schopni denně dojíždět za zaměstnáním.

Potřeba jasných pravidel

Průzkumy ukazují, že by mnoho zaměstnanců nadále rádo využívalo možnost práce z domova, alespoň částečně. Tento přístup může přinést to nejlepší z obou světů – flexibilitu pro zaměstnance a zachování týmové spolupráce a firemní kultury. Je ale důležité, aby firmy pečlivě zvážily, zda je home office vhodná pro charakter dané práce a zda nesníží efektivitu zaměstnanců. Klíčem k úspěšné implementaci hybridního modelu je pak jasná komunikace, nastavení očekávání a poskytnutí potřebných nástrojů a podpory pro zaměstnance.

Firmy by proto měly přistupovat k implementaci práce z domova strategicky, s ohledem na specifika svého oboru a potřeby svých zaměstnanců, aby zajistily dlouhodobou udržitelnost a efektivitu tohoto pracovního modelu.

Zdroj: MOORE Global

Mezilidské a pracovní vztahyPracovní trhZaměstnání
Sdílejte:

Nenechte si ujít

Je AI už bublina, nebo stále příležitost století? Na konferenci Market Mood padly odpovědi

Je AI už bublina, nebo stále příležitost století? Na konferenci Market Mood padly odpovědi

22. 10.-Michaela Nováková, Vendula Pokorná
Investiční portfolio