Kdo stojí u kormidla světové ekonomiky? Baltic Dry Index

Index Baltic Dry, který vyjadřuje náklady na dopravu, získal během posledního desetiletí na důležitosti – nejen v oblasti přepravy, ale jako ukazatel stavu globální ekonomiky. Nejistota ohledně počtu letos postavených lodí však nyní snižuje jeho vypovídací schopnost.
Díky stabilní struktuře nabídky v lodní dopravě byl index Baltic Dry dobrým ukazatelem celkové poptávky po surovinách – stavebních kamenech globální ekonomiky.
Ale s neobvykle vysokým počtem plánovaných nových lodí na rok 2010 ztrácí index vypovídací schopnost o poptávce po surovinách a ekonomickém vývoji.
"Baltic Dry Index bude méně reagovat na posuny v poptávce, když začíná vyloženě převládat nabídka lodí," komentuje Plamen Natzkoff, dopravní stratég z Citigroup. "Index bude stále reagovat na nerovnováhy mezi nabídkou a poptávkou, ale jako širší index bude mít už menší vypovídací schopnost."
Vydavatel indexu se ho stále zastává: "Když je nabídka lodí dostatečně stabilní, poptávka vyjadřuje spolehlivý indikátor aktivity v primárním průmyslu," tvrdí Jeremy Penn, ředitel Baltic Exchange.
Baltic Index hodnotí náklady na přesun zboží na hlavních obchodních cestách ve čtyřech největších třídách lodí. Index je zveřejňován pětkrát týdně a udává srovnatelné úrovně pro různé náklady - obvykle železnou rudu, uhlí a obilniny.
Z historického hlediska pomáhal Baltic Dry Index ukazovat poptávku, protože nabídka přepravních prostor lodí byla přibližně konstantní.
V květnu 2008 vyrostl index na rekordní hodnotu 11 793, když byly rozvinuté ekonomiky silné. Do prosince však klesl index až na 663. Minulý týden v úterý měl hodnotu 2 792.
Postavit loď trvá přibližně tři roky, proto je nabídka snadno předvídatelná a relativně málo flexibilní. Pohyby v cenách za dopravu jsou proto především ovlivněny fluktuacemi v poptávce po komoditách, které lodě převážejí.
Někteří analytici se však obávají, že došlo ke změně. Amrita Sen, analytička z Barclays Capital v Londýně, říká, že sledujeme velké množství nových lodí, které byly objednány v době ekonomického vrcholu v letech 2007 až 2008 a jsou nyní dokončovány. Velká nejistota panuje ohledně skutečně dodaného množství lodí. Na počátku roku 2010 počítal trh s 1 400 novými loděmi, což je daleko více než průměr 283 za posledních pět let. Tak významný přebytek lodí by vedl ke katastrofálnímu poklesu přepravného.
I přes obavy kolem nejasného vývoje nabídky lodí zůstává index významným ukazatelem. "Index dokáže odrážet rostoucí míru globálního obchodu, ale může být také zavádějící - obzvláště letos, kvůli těžko předvídatelné nabídce lodí," říká Lambros Varnivides z Royal Bank of Scotland v Londýně.
Lodní doprava zůstává globánlím průmyslem a stále dokáže odrážet zdraví celé ekonomiky. Varnivides dodává, že Baltic Dry Index může být v kombinaci s dalšími indikátory dobrým vodítkem. Doplňuje, že se vyplatí se také podívat na australský Coal Port Congestion Index a čínský Capesize Iron Ore Congestion Index.
Zdroj: WSJ