Firmy: Kdo vydělal na MS ve fotbale? - 2. díl

Druhá část článku ukazuje, že nejen firmy, které šampionát sponzorovaly nebo technicky a jinak podporovaly, ale i samotné týmy, Jihoafrická republika a fotbalová federace nepřišly zkrátka.
Seara
Náklady: Částka neupřesněna.
Výsledek:
Logo Seara, brazilské potravinářské společnosti, bylo zobrazováno na reklamních plochách během každého zápasu MS. Spojení s FIFA se firmě vyplatilo, když jen v prvním čtvrtletí tohoto roku díky propagaci fotbalu Seara zvýšila tržby o téměř 45 procent. "V celosvětovém měřítku je pro nás spojení s fotbalem tou nejlepší možnou reklamou. Dostaneme se k milionům dalších zákazníků, což je pro nás nejdůležitější," říká Marcos Molina dos Santos, finanční ředitel společnosti.
Yingli
Náklady: Konkrétní suma není známa. Čínská média však informovala, že společnost musela do MS investovat kolem 20 milionů dolarů.
Výsledek:
Firma specializující se na solární energii investicí neprohloupila. Její produkty byly vystaveny na speciálně určeném místě na Soccer City Stadium v Johannesburgu. "Místo je fantastické. Neexistuje snad lepší příležitost, jak prezentovat naše výrobky a zelenou energii," podotýká Robert Petrina, výkonný ředitel společnosti.
BP Africa
Náklady: Mezi 4,5 a 7,5 milionu dolarů plus miliony galonů ropy.
Výsledek:
BP Africa byla oficiálním dodavatelem pohonných hmot a plnila nádrže generátorů, které využívaly všechny televizní stanice. Oficiální automobilová flotila FIFA a všechny týmové autobusy samozřejmě tankovaly u katastrofou pošpiněné ropné společnosti.
Jihoafrická První národní banka (FNB)
Náklady: 30 milionů dolarů.
Výsledek:
Banka obdržela od FIFA exkluzivní reklamní plochy a marketingová a propagační práva ve finančním oddělení celého MS.
TELKOM
Náklady: Žádné. Téměř 30 milionů dolarů zaplatila jihoafrická vláda jako součást technologického rozpočtu mistrovství.
Výsledek:
Telekomunikační společnost poskytla na celý turnaj novou infrastrukturu pevných linek. Smlouva obsahovala i speciální reklamní práva v celé JAR.
PRASA
Náklady: 3,3 milionu dolarů ve formě technických vylepšení.
Výsledek:
Jihoafrická železniční společnost profituje hlavně díky zvýšené poptávce zahraničních turistů. Těch do Afriky zavítalo přes 400 tisíc. K tomu musíme přičíst necelý milion zákazníků přímo z Afriky.
JAR
Náklady: Přibližně 5 miliard dolarů.
Výsledek:
Odhaduje se, že MS 2010 vytvořilo a podpořilo téměř 700 tisíc pracovních míst. Ekonomice JAR přinese mistrovství přes 12 miliard dolarů. Zemi navštívilo přes 400 tisíc lidí, kteří průměrně utratili 4 tisíce dolarů. Navíc nepřímé investice a propagace JAR budou mít dlouhodobý přínos. Úspěšné MS totiž přinese do země množství nových investorů.
Fotbalové týmy
Náklady: Fyzická příprava a menší náklady.
Výsledek:
Vítěz celého mistrovství získá prémii 30 milionů dolarů. Každý další tým, kterému se podařilo na MS dostat, získal až 9 milionů dolarů: 1 milion jako příspěvek na náklady spojené s přípravou týmu a 8 milionů jako bonus, a to i v případě vyřazení v základní skupině. Veškeré prémie spojené s týmy se v letošním roce vyšplhaly až na 420 milionů dolarů. Jen pro představu, v roce 2006 to bylo 261 milionů a v roce 2002 154 milionů.
FIFA
Náklady: 1,2 miliardy dolarů.
Výsledek:
Podle federace by mělo toto mistrovství vydělat až 3,2 miliardy dolarů.
Dalších deset firem, které na MS ve fotbale slušně vydělaly
Zdroj: Business Insider