Tesla vstupuje na saúdský trh, čelí čínské konkurenci i klesajícím prodejům
Americká automobilka Tesla oficiálně zahajuje prodej v Saúdské Arábii, kde se dosud elektromobily prosazovaly jen pomalu. Krok přichází v době, kdy čelí prudkému poklesu prodejů v Evropě a rostoucí konkurenci čínských výrobců. Společnost doufá, že regionální poptávka po elektromobilitě bude dál růst.
Tesla ve čtvrtek oficiálně vstoupila na saúdský trh, kde zahajuje prodej svých elektromobilů. První prezentační akce probíhá v Rijádu, přičemž zítra otevře pop-up prodejny ve třech největších městech – Rijádu, Džiddě a Dammámu.
Rozšíření do království přichází v době, kdy automobilka zaznamenává klesající prodeje v Evropě a čelí silné kritice zakladatele Elona Muska za jeho vazby na administrativu prezidenta Trumpa. Tesla ve své oficiální zprávě láká zákazníky na "budoucnost řízenou umělou inteligencí a udržitelnou energií", včetně představení autonomního vozidla Cybercab a humanoidního robota Optimus.
Přestože Saúdská Arábie je známá jako ropná velmoc, v oblasti elektromobilů není nováčkem. Tamní státní investiční fond PIF je hlavním akcionářem americké značky Lucid Motors a v roce 2023 otevřel v zemi první výrobní závod Lucidu. Současně stát rozvíjí vlastní značku elektromobilů Ceer Motors ve spolupráci s tchajwanskou firmou Foxconn. Vstup Tesly do země podporuje vládní strategii Vision 2030, jejímž cílem je snížit závislost na ropě a do roku 2030 elektrifikovat 30 % vozidel v Rijádu.
Na trhu však Tesla nebude mít jednoduchou pozici. Podle údajů PwC tvořily elektromobily v roce 2024 jen 1 % všech prodaných aut v království. Tesla tak bude muset soupeřit jak s již etablovanou čínskou značkou BYD, tak s místním Lucidem a budoucími modely Ceeru. Podle S&P Global Mobility se očekává, že v prvních dvou letech Tesla v zemi prodá 10 000 až 15 000 vozů.
Zdroj: CNBC