US MARKETZavírá za: 4 h 53 m
DOW JONES-0,29 %
NASDAQ+0,00 %
S&P 500-0,07 %
META-0,92 %
TSLA+4,72 %
AAPL+0,53 %

ElectroDad: Definice luxusu se změnila, v elektromobilitě vládne Čína

Vendula Pokorná
Vendula Pokorná
2. 5. 2025 | 10:00
Auta

Tesla nastavila laťku v elektromobilitě neskutečně vysoko, teď ale podle mě ztratila inovační potenciál. Trhu s elektromobily vládne Čína. V Evropě se jednou probudíme a nebudeme věřit svým očím, až zjistíme, jak moc jsme zaspali, říká Jan Staněk. Spoluzakladatel Purple Ventures se zároveň na YouTube pod přezdívkou ElectroDad snaží edukovat veřejnost v oblasti elektromobility. Když mluví, je jasné jeho zapálení pro technologie, které možná i souvisí s tím, že je v práci zvyklý hledat ty nejlepší mezi startupisty. Jak se podle něj vyvine mobilita do konce dekády? Proč už si nekupuje Teslu? A jaké je nejlepší elektrické auto současnosti?

Co zaznělo:

  • Silně mě ovlivnilo, když jsem strávil pracovně dva a půl roku v Číně, kde byl šílený smog. Začal jsem si klást otázku, co můžu pro ovzduší a životní prostředí udělat já, který jezdím autem a pracuji u počítače. Tím, co dělám, chci edukovat společnost.
  • Elektromobilita je rozhodně čistá z hlediska lokálních emisí. Stejně jako se už nekouří v kabinetech na základních školách, tak jednou přestanou města smrdět automobilovým provozem. Ale rozhodně bych zrušil rok 2035 jako termín zákazu prodeje aut se spalovacími motory, protože na tu "nesmrdící" technologii se přejde i tak. Podle nových studií je elektrické auto čistší než spalovací, jakmile ujede 35-55 tisíc kilometrů.
  • Automobilový průmysl je ve fázi zlomu, zavádí se totiž hned několik technologií najednou. Auto už není jen prostředek, kterým se dostáváme z místa A do místa B. Jsou tu nové softwary i autonomní řízení, obojí silně spojené s elektromobilitou.
  • Zatím ještě nejsou perfektní auta s autonomním řízením, ale myslím si, že do konce dekády to bude běžná věc.
  • Jezdit v elektromobilu znamená změnit životní styl. Když auto na jeden zátah ujede 150 kilometrů, samozřejmě vás to omezuje. V současnosti je ale technologie výrazně lepší.
  • Je to jako s mobilními telefony. Také nebyla norma, podle které musely skončit telefony s tlačítky. Ale skončily. Vydržely nabité týden, zatímco smartphony nabíjíme denně. Ale stejně jim dáváme přednost, protože jsou lepší a umí více věcí.
  • Výrobě elektromobilů jednoznačně vládne Čína. Byla to Tesla, na začátku také Nissan a BMW, ale obě značky se toho vývoje lekly a už se asi na výsluní nevrátí. Některé evropské značky vývoj už zkrátka nezachytí. Vyrábějí krásná auta se spalovacími motory, ale třeba o některé francouzské značky bych se bál. V řádu jednotek let se v Evropě probudíme a nebudeme chápat, jak výrazně nám ujel vlak. V Česku je teď ve výrobě oproti Číně v přepočtu na hlavu jen polovina robotů.
  • Kritizovat Číňany za to, že kradou intelektuální vlastnictví, je nepochopení situace. Oni ty věci vezmou a vylepší. Takhle oni inovují. Mají spoustu svých starostí, ale v technologiích jsou napřed.
  • BYD bude na konci dekády jedničkou na trhu. Budou stavět primárně robotické továrny, nebudou potřebovat moc lidí. Mají špičkové supersportovní auto, které trhá rekordy na okruhu.
  • Tesla nasadila laťku hodně vysoko, ale podle mě ztratila inovační potenciál. Má jednoduchý a výborně funkční software, ale namísto toho, aby se zaměřila na rozvoj hatchbacků, postavila Cybertruck. Já sám teď nechci podporovat Elona Muska, tak jsem si koupil evropské auto. Je výborné, ale softwarově je deset let za Teslou.
  • Tržní valuace Tesly neodpovídá tomu, že je to automobilka. V souvislosti s firmou se mluví o robotizaci, humanoidních robotech, Tesla je také velký výrobce baterií. U samotných bych ale tak sebevědomý už nebyl, Tesle klesá tržní podíl, zejména v Evropě je to hodně patrné.
  • Donald Trump vytváří chaos a ten je špatný pro byznys. Musk je s ním přitom zatím spojený pupeční šňůrou, což se projevuje v tom, jak číst zákazníků k Tesle přistupuje.
  • Myslím si, že doba, kdy Evropa vyráběla velké objemy aut, se už nevrátí. Řada automobilek to ustojí, ale třeba z čínského trhu budou vytlačeny.
Nahoru, nebo dolů #10: (Ne)výhledy firem a jubileum YouTube

Nahoru, nebo dolů #10: (Ne)výhledy firem a jubileum YouTube

AutaAutomobilový průmysl (automotive)ČínaElektromobilitaEvropaRozhovorTesla
Sdílejte:

Nenechte si ujít

Nahoru, nebo dolů #11: Koňský povoz a příliš ropy

Nahoru, nebo dolů #11: Koňský povoz a příliš ropy

6. 5.-Vendula Pokorná
Evropa