Tři základní stavební kameny správy majetku

Dobrý finanční poradce nebo správce aktiv dokáže klientovi zhodnotit peníze, najít takového je ale někdy docela fuška. Jaká jsou tři základní pravidla, kterými by se měli všichni poradci a správci aktiv řídit?
1. Finanční poradenství je jediný byznys, v němž je lepší dát zákazníkům to, co potřebují, a ne to, co chtějí
Zní to podezřele, ale je to pravda. Lidé, kteří nerozumějí penězům, mají často zkreslené představy o tom, co je pro ně dobré. V ostatních odvětvích a v obchodě to není dost dobře možné. Lze říci, že kdyby firmy v jiných odvětvích nabízely lidem jen to, co potřebují, a ne to, co chtějí, globální ekonomika by šla pravděpodobně rychle ke dnu.
Kdyby naopak v poradenském byznysu a správě aktiv lidé nabízeli klientům to, co chtějí, skončili by všichni u svatého grálu. Věta, která by prodala prakticky vše, by zněla asi takto: "Mohu vás ochránit tím, že budu předvídat korekce, ale zároveň to nebude znamenat omezení zisků." No jasně.
Na rozdíl od jiných odvětví platí, že mediálně nejzajímavější a nejdražší produkty a přístupy nejsou ty nejlepší. Velká očekávání klientů nevedou k dobrým výsledkům ani ke spokojenosti těch, kteří se rozhodli investovat. Sestavit portfolio, které bude tři roky excelovat v porovnání s ostatními aktivy, ale pak se zhroutí jako domeček z karet, může jen idiot. Platí, že rozumná očekávání klientů a dlouhodobé plánování správce aktiv a poradce vedou ke spokojenosti a úspěšné spolupráci.
2. Lidé rádi obchodují s někým, kdo se jim líbí
Toto platí u každého byznysu a v okamžiku, kdy klient ztratí důvěru v poradce, je konec spolupráce nevyhnutelný. Bez ohledu na to, jak se poradce snažil, jak známý je správce aktiv nebo jak se snažili zaujmout klienta novými technologiemi. Nedůvěra zničí každou spolupráci.
Základem je vždy přístup jednotlivce. Technologie mohou pomoci při obsluze většího množství klientů, snížit náklady a podobně. Ale nakonec vše stojí a padá s komunikací mezi klientem, který potřebuje radu nebo si chce třeba postěžovat, a poradcem, který mu musí vyjít vstříc. Ti, kdo to nedokáží pochopit, nemají šanci na dlouhodobé vztahy s klienty. A v dlouhodobosti tkví úspěch na trhu.
3. Strach a chamtivost jako dvě konstanty
Lidé se strachu a chamtivosti nikdy nezbaví, a to bez ohledu na to, zda investují do podílových fondů, hedgeových fondů, private equity fondů, ETF, akcií, realit, komodit (papírových i reálných), různých strategií, regionů, sektorů, fyzických aktiv nebo digitálních měn. Touha podílet se na růstu a vyhnout se propadu je vlastní všem a všude. Je bláhové si myslet, že to jakkoli změní technologie, výzkumy, semináře, knihy, blogy nebo něco jiného.
Jsme zvířata. V každé mozkové hemisféře máme šedou hmotu ve tvaru mandle, která reaguje na podněty bez ohledu na to, jakou univerzitu jsme studovali nebo kolik jsme přečetli knížek. Nezapomeňte na to, když na trhu probíhá korekce. Mozek se snaží vytvářet zoufalá schémata, která mají za úkol omezit naše utrpení.
Vlastní mozek nás zkrátka dokáže ošálit. Když propadneme euforii, je dokonce schopen se vypnout (a je jedno, zda je to vlivem nějaké drogy, po orgasmu nebo po úspěšném obchodu). Na Wall Street nikdy nebude existovat produkt, který by odclonil vliv strachu a chamtivosti. Zodpovědný přístup a péče finančního profesionála ale může mnoha lidem zachránit peníze.
Zdroj: The Reformed Broker
Aktuality
