O penězích a dětech: Kdy začít mluvit o investicích a proč to školy nezvládají
Skoro polovina mladých Čechů neumí pracovat se svými penězi a školní výuka jim v tom podle jejich slov moc nepomáhá. Finanční gramotnost považují za nedostatečnou, chybí jim praxe, srozumitelnost i důležitá témata jako daně a investice. Dívky navíc samy sebe často podceňují. Proto jsme se rozhodli jim pomoct v rámci nového seriálu O penězích a dětech, který tímto začíná.
Znalosti mladých lidí v oblasti peněz jsou velice neuspokojivé. Z průzkumu agentury Ipsos vyplývá, že 47 % Čechů ve věku 15–20 let by svou úroveň finanční gramotnosti hodnotilo známkou 3 a horší. Výrazně sebevědomější jsou mladí muži, oproti ženám si věří více než dvojnásobně.
"Dlouhodobě pozorujeme, že téma financí obecně a investic především je mnohem bližší mužům než ženám. Zároveň se v něm i častěji vzdělávají na vlastní pěst například formou podcastů nebo obsahu na YouTube," říká Tereza Horáková ze společnosti Ipsos.
Dívky a ženy se ale často zbytečně podceňují. Jen 12 % z nich si myslí, že se ve financích vyzná, přitom podle výsledků testu byla jejich skutečná znalost téměř dvakrát vyšší. Je to dáno i tím, že na rozdíl od mužů, kteří si klidně tipnou, ženy neodpovídají, pokud si nejsou jisté.
Teorie nestačí, mladí chtějí praxi
Třetina středoškoláků přiznává, že to s penězi moc neumí. Mezi dvacátníky už panuje větší jistota, až 80 % z nich se cítí finančně samostatných. "Mladí lidé, kteří se pustí do investování, se nebojí riskovat. Vzhledem k nižším částkám, na kterých si to vlastně zkoušejí, to ale lze pochopit," popisuje zkušenost produktový ředitel Portu Martin Luňáček. Podle něj je tato skupina lidí specifická. Vyžadují nové technologie, možnost začít s minimem a co nejnižší poplatky.
To podle odborníků ukazuje, že opravdové zkušenosti přicházejí až s vlastními příjmy. "Ve škole si sice osvojí základy, ale bez praktických příkladů a reálných situací to nestačí. Polovina mladých by uvítala praktičtější přístup. Třetina by si dokonce přála, aby jim vše vysvětloval někdo z praxe," doplňuje Anna Dvořáková z Nadace České spořitelny.
Daně, investice a spoření jsou tabu
Tři čtvrtiny mladých Čechů mají za to, že se výuce finančních témat ve školách nevěnuje dostatečná pozornost. Kritičtí jsou hlavně dvacátníci, kteří se mnohdy museli dovzdělat sami. Největší mezery mají v investování a v oblastech daní a spoření.
Většina sice ví, že spořicí účty jsou lépe úročené než ty běžné, pětina si to ale nemyslí a čtvrtina věří, že jsou státem podporované. U rizikových investic tápe mládež stejně jako zbytek populace.
Výuka finanční gramotnosti je součástí osnov od roku 2013. Průzkum ale ukázal její nedostatečnost, když každý šestý oslovený uvedl, že se o penězích ve škole vůbec neučil, a 39 % mladých se s tímto tématem setkalo až na střední škole nebo později.
Problém podle expertů spočívá v nekonzistentním přístupu škol. Každá k výuce přistupuje po svém, a to někdy velice povrchně. "Důvodem nízké úrovně výuky je i to, že si na tato témata často netroufají samotní učitelé," upřesňuje Alena Opletalová z Pedagogické fakulty Univerzity Palackého.
Tímto rozhovorem startujeme nový seriál O penězích a dětech, ve kterém se budeme věnovat tomu, jak dětem vysvětlit svět financí, jak v tomto směru rozvíjet jejich gramotnost a kdy je vhodné začít s investováním. Těšte se na příběhy z rodin, kde tomu děti rozumějí lépe než dospělí (nebo si to alespoň myslí, dokud nezjistí, že se kapesné netiskne v bankomatu). Některé reakce vás překvapí a možná zjistíte, že má vaše dítě větší přehled o financích než vy sami.
Aktuality
