US MARKETOtevírá za: 16 h 33 m
DOW JONES-0,29 %
NASDAQ+0,00 %
S&P 500-0,07 %
META-0,92 %
TSLA+4,72 %
AAPL+0,53 %

Japonský pivovar Asahi kupuje Prazdroj a další značky za 200 miliard Kč

Japonský pivovar Asahi Group se dohodl na koupi Plzeňského Prazdroje a dalších východoevropských značek společnosti SABMiller za 7,3 miliardy eur (téměř 200 miliard Kč). Oznámila to v úterý firma. Převzetí ještě musí schválit Evropská komise a evropský antimonopolní úřad. Podle mluvčí Plzeňského Prazdroje se předpokládá, že proces bude završen v polovině příštího roku.

Prodej aktivit SABMilleru v ČR, Polsku, Maďarsku, Rumunsku a na Slovensku je součástí podmínek pro převzetí podniku ze strany rivala Anheuser-Busch InBev, které bylo dokončeno v říjnu.

Koupě východoevropských značek je doposud největší akvizicí pivovaru Asahi. Společnost se již dříve dohodla na převzetí některých značek SABMilleru (Peroni a Grolsch) za 2,55 miliardy eur (69 miliard Kč). Prodej těchto značek byl rovněž podmínkou pro převzetí SABMilleru.

Podle agentury Reuters jde o zatím největší převzetí zahraničních pivovarnických aktivit ze strany některého z japonských pivovarů. Podíl zahraničních aktivit na celkových tržbách Asahi se díky převzetí východoevropských značek zvýší téměř na čtvrtinu ze 16 %. Expanzí v zahraničí se firma snaží kompenzovat slabý růst na domácím trhu.

Odkup Prazdroje a dalších značek japonskou skupinou Asahi je podle odborníků oslovených ČTK pro plzeňský pivovar dobrou zprávou. Japonci byli jedinou pivovarnickou skupinou, ostatní zájemci byli spíše investičního rázu, uvedl předseda Sdružení přátel piva Tomáš Erlich. Podle něj by se na samotné výrobě piva nic měnit nemělo. Bývalý ředitel Českého svazu pivovarů a sladoven Jan Veselý se domnívá, že by se novým vlastníkům vyplatilo prodat nově nabytá aktiva mimo Českou republiku a nechat si jen české výrobce. Podle šéfredaktora časopisu Pivo, Bier & Ale Pavla Borowiece může Asahi plzeňskému pivovaru nabídnout dobrou distribuční síť v Asii. V Evropě se podle něj už více piva pít nebude, zajímavé pro export budou asijské a africké trhy.

Otázkou podle oslovených odborníků zůstává, zda pod sebe nový vlastník pivovaru nepřesune výrobu značek, které v Česku a v dalších evropských státech vaří pod licencí u jiných pivovarů. V Česku jde o Asahi Super Dry, které se vyrábí od roku 2000 v Pivovarech Staropramen. Veselý hovoří o jistém přesunu, mluvčí pivovarů Staropramen Denisa Mylbachrová možné spekulace odmítla komentovat.

Primátor Plzně Martin Zrzavecký (ČSSD) doufá, že nový majitel Plzeňského Prazdroje zachová v Plzni výrobu, zaměstnanost i dobrou pověst plzeňského piva. Připomněl, že s Japonci má město dobré vztahy, například s Panasonikem, který působí už 20 let v průmyslové zóně Borská pole.

Plzeňský Prazdroj je největší pivovarnickou skupinou v České republice. Jeho hrubý zisk v uplynulém finančním roce, který skončil v březnu, vzrostl o pět procent na 3,7 miliardy Kč. Tržby se zvýšily o 3,3 % na 14,4 miliardy Kč. Od privatizace na konci 90. let mění Prazdroj vlastníka už potřetí. V roce 1998 jej od státu získala prostřednictvím banky IPB japonská Nomura. Rok nato pivovar prodala jihoafrické společnosti SAB, ta se následně spojila s americkou společností Miller a ve společném podniku zůstal pivovar do letoška.

AB InBev se na převzetí SABMilleru dohodl loni a transakci v hodnotě 79 miliard liber (2,5 bilionu Kč) dokončil v říjnu. Upevnil si tak pozici největšího světového výrobce piva. Nová společnost má pod kontrolou zhruba 27 % světového trhu s pivem.

Zdroj: ČTK

Anheuser-Busch InBevAsijské akcieČeská republikaFúze a akviziceJaponskoPivo
Sdílejte:

Doporučujeme

Nenechte si ujít

Nahoru, nebo dolů #11: Koňský povoz a příliš ropy

Nahoru, nebo dolů #11: Koňský povoz a příliš ropy

6. 5.-Vendula Pokorná
Evropa