Americká PPG opět zvýšila nabídku na převzetí Akzo Nobel

Americký výrobce barev a nátěrů PPG Industries už podruhé zvýšil nabídku na převzetí nizozemského konkurenta Akzo Nobel. Nyní za firmu nabízí 26,9 miliardy eur, zatímco původní suma činila 20,9 miliardy eur, uvedla firma v pondělní tiskové zprávě. PPG návrh předložila pouhý den před valnou hromadou nizozemské firmy. Akzo Nobel předchozí dvě nabídky odmítla, její akcionáři jsou v názoru na případnou fúzi nejednotní.
Nabízená cena 96,75 eura za akcii je o 8 procent vyšší než nabídka z 22. března a o 17 procent nad původní nabídkou z 2. března. PPG uvedla, že nynější nabídka je pro Akzo Nobel poslední šancí na dohodu.
Ve snaze amerického konkurenta odradit ohlásil největší evropský výrobce barev a nátěrů v březnu plán prodat svou divizi speciálních chemikálií a více se zaměřit na nátěrové hmoty. Čistý zisk z oddělení divize by vyplatil akcionářům. Divize chemikálií má na celkových příjmech a zisku skupiny zhruba třetinový podíl a analytici odhadují její hodnotu na 8 miliard eur.
Cílem Akzo Nobel je vyhovět akcionářům, protože část jich žádala, aby firma s PPG o spojení jednala. Nespokojení akcionáři nyní požadují, aby jednání s PPG byla alespoň zahájena. Vedení nizozemské firmy na nynější nabídku reagovalo slovy, že bude pečlivě zvážena. Tu předchozí, z 20. března, která činila 90 eur za akcii, vedení Akzo Nobel odmítlo během 48 hodin s odůvodněním, že taková nabídka firmu zásadně podhodnocuje.
Nová nabídka je kombinací akcií PPG a hotovosti. Podle americké firmy by fúze obou firem přinesla úspory minimálně 750 milionů dolarů ročně.
Akzo Nobel vlastní značky, jako je Dulux a Hammerite, PPG pak značky Olympic a Pittsburgh. Ve zhruba 80 zemích zaměstnává Akzo Nobel asi 45 000 lidí, v roce 2006 koupila českou značku Balakom.
Zdroj: ČTK