US MARKETOtevírá za: 30 h 0 m
DOW JONES-0,61 %
NASDAQ-1,00 %
S&P 500-0,67 %

HN: Kofola chce posílit svoji pozici na polském trhu

V uplynulých letech se nápojářská skupina Kofola soustředila na zajištění efektivnějšího fungování polské divize, nyní je ale třeba na trhu získat novou značku s vedoucím postavením. V rozhovoru pro Hospodářské noviny (HN) to uvedl finanční ředitel Kofoly Daniel Buryš. Kofola podle Buryše také zvažuje nákupy menších výrobců v zemích bývalé Jugoslávie.

Redakce IW
Redakce IW
13. 11. 2015 | 10:35
Fúze a akvizice

Nejsilnější značkou Kofoly v Polsku jsou Hoop Cola, která je mezi kolovými nápoji třetí nejprodávanější (s asi desetinovým podílem na trhu), a sirup Paola, který je ve svém segmentu druhý. Zatímco prodeje Paoly se zvyšují a loni zaznamenaly rekord, prodeje Hoop klesají už třetí rok, píší Hospodářské noviny.

"V Polsku buď budeme silní, nebo nebudeme úspěšní. Zahajujeme další etapu, která už musí spočívat v tom, že jdeme do rozvoje. Ať už vlastního portfolia, či akvizicemi. Potřebujeme mít na trhu další silnou značku, která bude jedničkou nebo dvojkou ve své kategorii. Ale je složité se v Polsku stát jedničkou v některé z velkých kategorií, ten trh je na naše poměry opravdu velký," řekl Buryš.

Současně Buryš uvedl, že se Kofola zajímá i o země bývalé Jugoslávie. "V tuto chvíli jsou nejdále projekty v oblasti adriatického regionu, kde cítíme veliký potenciál trhu," řekl.

"Společnost se již dříve nijak netajila, že hodlá rozšířit své portfolio značek v těchto zemích. Především po akvizici slovinské značky Radenska management naznačoval, že hodlá být více aktivní v jadranském regionu," napsal Milan Lávička, analytik J&T Banky.

V březnu Kofola koupila slovinského producenta minerálních vod Radenska a v červnu její zástupci podepsali smlouvu, jejímž prostřednictvím firma získá firma 40% podíl v druhém největším producentovi nealkoholických nápojů na Slovensku, skupině Water Holding. Většinovým vlastníkem Kofoly je společnost KSM Investment, která patří rodině Samarasů, jež značku Kofola po roce 1990 oživila.

Skupině Kofola letos vzrostl za první tři čtvrtletí prodej meziročně o 16,3 % na 5,56 miliardy korun. Jde o nejlepší výsledek v historii skupiny. Ta má osm výrobních závodů, působí v Polsku, České republice, na Slovensku, ve Slovinsku a v Rusku. Zaměstnává 2 300 lidí, z toho zhruba 700 v Česku. K výrobkům firmy Kofola vedle stejnojmenného nápoje patří ovocné nápoje a sirupy Jupí, dětské nápoje Jupík, energetické nápoje Semtex, nápoje značky Chito, Top Topic nebo Citro Cola.

Kofola letos své sídlo přestěhovala z Polska do ČR. V říjnu oznámila, že společnost Kofola ČeskoSlovensko navýší svůj základní kapitál ze současných dvou milionů korun na 2,2 miliardy korun. K navýšení kapitálu došlo v polovině října. Všichni zúčastnění akcionáři uhradili emisní kurs nových akcií Kofoly ČeskoSlovensko (100 Kč za kus) nepeněžitým vkladem všech svých akcií, které vlastní ve společnosti Kofola S.A.

Kofola má osm výrobních závodů, působí v Polsku, České republice, na Slovensku, ve Slovinsku a v Rusku. Zaměstnává 2 300 lidí, z toho zhruba 700 v Česku. V letošním prvním pololetí vzrostly Kofole tržby meziročně o 11,1 % na 3,395 miliardy korun a hrubý zisk se zvýšil o 25,2 % na 1,291 miliardy korun.

Zdroj: Hospodářské noviny, ČTK

Akcie ČREvropské akcieFúze a akviziceKofola ČeskoSlovenskoPolsko
Sdílejte:

Doporučujeme

Nenechte si ujít

Nahoru, nebo dolů #13: Čínské kovy a méně práce

Nahoru, nebo dolů #13: Čínské kovy a méně práce

20. 5.-Michaela Nováková, Vendula Pokorná
Podcast