Pohádkám o úspěšném časování trhu nevěřte. Roli (většinou) nehraje zkušenost, ale štěstí

Zeptejte se několika investorů, kteří zkoušejí časovat trh, jak jsou v tom dobří. Asi nikdo z nich vám neřekne, že moc ne. Skutečně jsou ale takovými mistry?
Stačí se podívat na to, co se dělo letos. Kolik traderů asi prodalo všechny pozice na únorových maximech, aby na trhy 23. března po 34% propadu indexu S&P 500 zase vstoupilo? Moc jich nebude, zvlášť pokud vezmeme v potaz, že tentokrát trhy srazila téměř ukázková černá labuť.
Být úspěšným traderem schopným časovat trh znamená prodávat ve chvílích, kdy všichni nakupují, a nakupovat v okamžicích, kdy všichni prodávají. A to není jednoduché. Jen si zkuste představit, jak někomu vysvětlujete, že musíte všechno rychle prodat, protože se burzy vezou na vlně optimismu.
Jenže i kdyby někdo byl něčeho takového schopný, kolikrát v řadě by se mu to asi povedlo? Nakonec se ve většině případů ukazuje, že úspěšné časování trhu bývá jednorázovou záležitostí, navíc silně podpořenou faktorem štěstí.
Zdroj: Ritholtz.com