Úspěch v byznysu často závisí na prvním dojmu. Jak zapůsobit co nejlépe?

Všichni je známe – vejdou do místnosti a okamžitě ji opanují. Takoví lidé mívají nejen úspěch v byznysu, ale často třeba mají rande dříve, než si ho domluví běžný smrtelník. Ti lidé mají NĚCO. Kromě toho však disponují řadou dovedností a kvalit, které mohou inspirovat ostatní. Čím můžeme zvýšit své šance?
1. Oblečení
Psychologické studie tvrdí, že se první dojem vytváří během 7 až 17 vteřin od prvního kontaktu. Navíc 55 % názorů lidí vychází z (fyzického) vzhledu.
Když se máte setkat s někým, kdo je podle referencí "cool", raději zvolte konzervativnější oblečení, účes i parfém. Je lepší zapůsobit svými obchodními dovednostmi, než aby si vás partner pamatoval kvůli pitoreskní obuvi.
2. Mluva
Ze statistik vyplývá, že zhruba 7 % našich názorů na ostatní vychází z toho, co říkají. Snažte se tedy předem si stanovit, jak chcete mluvit – sebevědomě, skromně, agresivně, …? A tomu přizpůsobte i volbu slovníku.
Ještě podstatnější je tón hlasu. Ten totiž zodpovídá za 38 % toho, jaký zanecháte první dojem. S nějakým hlasem se rodíme, ale je až překvapivé, jak se s ním dá pracovat.
3. Řeč těla
Až 93 % dojmu z přímého setkání je ovlivněno nonverbální komunikací. Jak sedět, stát, podávat ruku, gestikulovat, tvářit se – o tom se píší celé knihy.
Správný postoj, úsměv a pohled do očí mohou být někdy důležitější než samotná obchodní nabídka. A pozor na nejtypičtější chyby – zkřížené ruce jsou defenzivní, případně "znuděný" postoj, přílišná uvolněnost v postoji zase vyvolává dojem, že vám na jednání nezáleží.
4. Konkrétní oslovení
Marketingové průzkumy ukazují, že konkrétní oslovení v obchodní nabídce zvyšuje její úspěšnost až o 36 %. Všichni jsme zkrátka trochu egoisti.
I v osobním jednání se vyplatí si dobře zapamatovat jméno partnera. Neváhejte ho během hovoru občas použít – váš protějšek vám "půjde na ruku" daleko lépe, a ani nebude vědět proč.
Věnujte také svému partnerovi náležitou pozornost. Mluvit o sobě méně a naslouchat více – osvědčená taktika, ale i slušné vychování. Vyberte si.
5. Dochvilnost
Být na schůzce včas – to je v podstatě předpoklad. Doporučuje se být na místě o 15 minut dříve. Čas jsou peníze a váš obchodní partner to dobře ví.
6. Humor
Jeden špatný vtip může potopit deset dobrých a zničit celé jednání. Dříve než svého konverzačního partnera vystavíte svému smyslu pro humor, trochu se navzájem oťukejte. Pomalejší začátek – úspěšnější konec.
7. Podklady s sebou
Složka s materiály na první schůzce vyvolává dobrý dojem, že jste připravení na jednání a že jej berete vážně. Celé jednání jimi podpoříte, zrychlíte, a navíc je jasné, že si (například v případě schůzek při hledání nových zaměstnanců) nemůžete pamatovat vše, co "vám někdo neposílal mailem".
8. Příprava
Zjistěte si co nejvíc relevantních informací o svém obchodním partnerovi, o jeho firmě, zázemí a podobně. Velice populární je v tomto směru využití sociálních sítí, ale pozor – někdy je méně více. Fotky z masáže, které dá váš/vaše manžel/ka na Facebook, váš obchodní partner vidět nemusí.
Jak používá LinkedIn manažer, který shání práci?
Kromě toho v rámci přípravy na jednání nepropadejte panice, uklidněte se, stanovte si cíle, se kterými na schůzku jdete, a podobně. Doporučuje se i fyzický a mentální odpočinek před důležitými událostmi, což se netýká pouze byznysu, ale i osobního života. A nebojte se – i když schůzka neprobíhá podle vašich představ, nevzdávejte to, zhluboka se nadechněte a pokračujte. Nikdy nevíte, co si "ten druhý" myslí.
Zdroj: Business Insider
Aktuality

