Co Češi (ne)vědí o kryptoměnách?

Hodnota bitcoinu v posledních měsících láme rekordy. Co si o bitcoinu, ale i dalších kryptoměnách myslí Češi?
Polovina respondentů aktuálního průzkumu STEM/MARK ví o kryptoměnách jen z doslechu, desetina tento pojem nezná vůbec. Naopak investici do kryptoměny zvažuje 17 % lidí. Dalších 13 % oslovených o investici do kryptoměny přemýšlelo, ale rozmyslelo si to.
Investici do kryptoměny realizovali téměř výhradně muži. O investici do kryptoměn přemýšlí čtvrtina mužů, v nejmladší věkové skupině respondentů do 30 let je to dokonce téměř 30 %. Budoucí bitcoinová investice se může jevit jako atraktivní i díky růstu v posledním období. Ten, kdo nakoupil před rokem či dříve, může mít teď v bitcoinu spoustu peněz.
Při porovnání se situací před třemi lety se významně zmenšil podíl respondentů, kteří pojem kryptoměna neznají, a to o 15 procentních bodů. Naopak podíl respondentů, kteří již do kryptoměny investovali nebo o tom přemýšlí, se oproti roku 2018 zdvojnásobil. Jako důvody, proč si investici do kryptoměny rozmysleli, respondenti uváděli riziko, nedůvěru a nestabilitu.
Téměř každý zná bitcoin. Další kryptoměny, jako jsou ethereum nebo litecoin, zná přibližně čtvrtina respondentů. Vyšší znalost konkrétních kryptoměn je opět mezi muži a mladšími lidmi. Ve věkové skupině do 30 let se znalost názvů krytpoměn ethereum a litecoin blíží téměř 40 %. Znalost názvu bitcoin za tři roky stoupla téměř o 20 procentních bodů. Nárůst znalosti o 6 procentních bodů v tomto období zaznamenalo také ethereum.
Bitcoin je známý pojem a lidé mohou mít představu, že to je něco "vyrobeného na počítači", pravděpodobně určeného k platbě na internetu. Nicméně část lidí netuší, že pod pojmem kryptoměna se může skrývat právě bitcoin. S trochou nadsázky lze říci, že bitcoin má mezi kryptoměnami podobné postavení jako Coca-Cola mezi limonádami. Případně, když se řekne tatranka, tak tím spousta lidí myslí nejen Tatranku, ale také Horalku a všechny ty další podobné typy sušenek.
Kryptoměny jsou v první řadě vnímány jako měny s velkým potenciálem využití do budoucna, ovšem s vysokou mírou nestability a nedůvěry. Ve srovnání se situací před třemi lety je patrný nárůst jak tendence brát kryptoměny "vážně", tak i celkového povědomí o nich. O budoucnosti kryptoměn a jejich rozšíření je přesvědčena především mladší generace. Ve věkové skupině do 30 let tři čtvrtiny respondentů souhlasí s výroky, že kryptoměny mají na trhu budoucnost a že budou hojně využívané. Nedůvěřuje jim jen pětina mladých.
Přes polovinu lidí neví, zda by kryptoměnou mohli někde zaplatit při běžném nákupu, necelá desetina se domnívá, že kryptoměnou zaplatit nelze. Povědomí o možnosti platit kryptoměnou mají nejvíce obyvatelé Prahy, muži a lidé s vysokoškolským vzděláním. U všech těchto sociodemografických skupin má toto povědomí přibližně polovina respondentů. Možnost zaplatit kryptoměnou v obchodě Alza zmínilo 13 % respondentů, 8 % uvedlo obecně e-shop nebo na internetu a 3 % restauraci nebo kavárnu. Jako použitelnou kryptoměnu respondenti uváděli téměř výhradně bitcoin.
Počet míst, kde zaplatíte bitcoinem, je stále nízký. Hlavní důvod vězí v nás, v oné částečné nedůvěře, ale také v tom, že bitcoin pravděpodobně vnímáme především jako tržní komoditu. Je tedy otázkou budoucnosti, zda kryptoměny budou fungovat jako běžné peníze pro dostatečně velkou skupinu obyvatel a zda tomu napomůže pandemická krize.
Výzkumu agentury STEM/MARK uskutečněného prostřednictvím internetového dotazování (on-line na Českém národním panelu) se zúčastnilo 487 respondentů ve věku 15-60 let reprezentativních pro internetovou populaci. Sběr dat proběhl na začátku března 2021.
Zdroj: STEM/MARK
Aktuality
