Mileniálové vedou v investicích do kryptoměn, generace Z je dohání

Češi investují do kryptoměn napříč generacemi, největší podíl ale stále drží mileniálové. Podle dat burzy Coinmate tvoří více než polovinu tuzemských kryptoinvestorů. Generace Z je ale rychle dohání a mezi nováčky už má téměř třetinový podíl. Rozdíly jsou patrné i ve strategiích – starší investoři obchodují častěji a s vyššími částkami, mladší volí pravidelné nákupy a dlouhodobé držení.
Co generace, to jiný přístup ke kryptoměnám. Mladší investují systematicky a spíše dlouhodobě, starší se nebojí větších částek a častějšího obchodování. "Tato rozmanitost přístupů trhu prospívá a ukazuje, že krypto oslovuje široké spektrum lidí," říká Roman Valihrach, zakladatel a ředitel společnosti Coinmate.
Generační rozdíly v investování
Mileniálové (narození v letech 1981–1996) aktuálně tvoří 53 % kryptoinvestorů v Česku a stále jde o nejsilnější skupinu. Oproti tomu na generaci X (narození 1965–1980) připadá 22 % českých kryptoinvestorů, stejně jako je tomu u generace Z (narození 1997–2012). Právě u nejmladší skupiny je ale patrný výrazný růst, mezi nově příchozími investory v posledním roce je jich už 28 %. Věkové složení trhu se tak sice mění pomalu, ale stabilně směrem k mladším generacím.
Pro všechny skupiny je přitom nejoblíbenější kryptoměnou bitcoin. Nejvíce oblíbený je u generace Z, kde tvoří 72 % všech nákupů. Zásadní rozdíly ale nastávají v investovaných částkách. Zatímco generace X v průměru utratí za kryptoměny nejvíce, generace Z operuje s výrazně nižšími objemy, v průměru jen se zhruba 10 tisíci korun. Mladí mají zároveň nejnižší podíl na denních obchodech a naopak nejvyšší mezi těmi, kteří kryptoměny nakoupí a dlouhodobě je neprodávají.
Pravidelné nákupy a rostoucí zájem žen
Na mezigenerační rozdíly lze tedy narazit i v četnosti obchodů. Starší obchodují častěji, mladší naopak frekventovaněji využívají pravidelný nákup neboli takzvanou metodu DCA (průměrování pořizovacích nákladů). Generace Z danou metodu využívá u téměř 15 % všech svých transakcí, mileniálové v 12 % a generace X v 10 % případů.
Podle dat Coinmate převažují mezi českými kryptoinvestory stále výrazně muži se zhruba 90% podílem. Oproti předchozím letům ale dochází k pozvolnému růstu počtu investujících žen. Jejich zastoupení mezi uživateli burzy se zvyšuje, stejně jako jejich obchodní aktivita. "Rostoucí podíl žen i mladších ročníků ukazuje, že téma kryptoměn přerůstá původní 'rybníček' technologických nadšenců. Stávají se běžnou součástí osobních financí a přitahují lidi, kteří dříve o investování vůbec neuvažovali. Oba faktory jsou přitom důležité pro dlouhodobou důvěryhodnost celého odvětví," dodává Valihrach.
Odvrácená strana kryptoměn
Zkušenosti ze zahraničí ale ukazují, že tento trend má i svou odvrácenou stranu. Britský finanční regulátor Financial Conduct Authority (FCA) například varuje, že stále více mladých lidí namísto akcií či dluhopisů volí právě kryptoměny. Generální ředitel FCA Nikhil Rathi pro The Financial Times uvedl, že miliony lidí mladších 35 let uskutečnily svou první investici právě do kryptoměn, přičemž u nich "existuje velice vysoké riziko, že přijdou o všechny vložené peníze".
FCA proto ve své nové pětileté strategii označila podporu lidí při investování do akcií a dluhopisů za jeden ze čtyř hlavních cílů. Chce, aby mladí investoři dosahovali stabilnějších a dlouhodobějších výnosů.