Renault měl loni kvůli pandemii rekordní ztrátu osm miliard eur

Francouzská automobilka Renault má za loňský rok vinou pandemie rekordní ztrátu osm miliard eur. Ve druhém pololetí už se ale situace začala zlepšovat, uvedla v pátek firma. Kvůli protipandemickým uzávěrám podnik méně vyráběl, což ovlivnilo také japonského partnera Nissan. Skupina neposkytla na tento rok výhled, avšak uvedla, že patrně dosáhne plánovaného snížení nákladů o dvě miliardy eur v předstihu, nejspíše už letos v prosinci.

Analytici podle společnosti Refinitiv očekávali ztrátu 7,4 miliardy eur. Skupina měla ztrátu už za rok 2019, a to 141 milionů eur.

Šéf Luca de Meo, který podnik řídí od loňského července, se snaží dosáhnout obratu v hospodaření mimo jiné tím, že opouští dlouhodobou strategii globální expanze a zaměřuje se na prodej dražších aut, aby posílil ziskovost.

Po zvýšení ceny u některých modelů aut se provozní zisk skupiny, který byl za celý rok záporný, ve druhém pololetí zlepšil a dosáhl za toto období 866 milionů eur.

"Rok 2021 bude těžký, protože zdravotní krize obnáší mnoho neznámých a též kvůli nedostatku dodávek elektronických součástek," připomněl šéf podniku globální nedostatek čipů pro automobilový průmysl. Tento problém podle Renaultu vyvrcholí ve druhém čtvrtletí a produkci automobilky může snížit asi o 100 000 aut.

Nedostatek čipů již donutil snížit výrobu automobilky Ford, Toyota, Fiat Chrysler a Nissan. Také Volkswagen varoval, že problémy s dodávkami čipů mohou mít tento měsíc negativní dopad na výrobu v některých jeho továrnách.

Renault snižuje počet pracovních míst a omezuje nabídku aut, což mu umožňuje snižovat výdaje i v oblastech, jako je výzkum a vývoj. S poklesem prodeje se francouzská automobilka potýkala už před pandemií více než někteří její konkurenti. Po letech globální expanze se nyní soustředí na ziskové trhy.

Co se týče nedostatku čipů, jejich výrobci upřednostňují producenty spotřební elektroniky před automobilkami zejména proto, že jejich objednávky jsou větší než objednávky od automobilek. Výroba aut je také podnikáním s nižší marží, takže automobilky nejsou tak snadno ochotny přistoupit na vyšší ceny čipů, protože by to mohlo negativně ovlivnit jejich ziskovost.

Zdroj:
ČTK
Přestat sledovat
Evropské akcie
Přestat sledovat
Výsledková sezóna
Přestat sledovat

Videotéka

10. 4. 2021 20:31
V PONDĚLÍ V 10 HODIN ŽIVĚ: Expertní tržní výhled (s Jaroslavem Brychtou, XTB)
Akcie ČR
Přestat sledovat
Americké akcie
Přestat sledovat
Evropské akcie
Přestat sledovat
Expertní tržní výhledy
Přestat sledovat
Investiční tipy
Přestat sledovat
Rozhovor
Přestat sledovat
Světové akcie
Přestat sledovat
8. 4. 2021 17:01
Michal Semotan (J&T Banka): Brzdou růstu akcií ČEZ je i jeho management, zajímavými tituly jsou na…
Expertní tržní výhledy
Přestat sledovat
Investiční tipy
Přestat sledovat
Rozhovor
Přestat sledovat
9. 4. 2021 6:41
Česká energetika má prostor se připravit na budoucnost, čas ale utíká. Panika je vyvolaná lobbisty…
Akcie ČR
Přestat sledovat
Přestat sledovat
Dividendy
Přestat sledovat
Energetika
Přestat sledovat
Rozhovor
Přestat sledovat
7. 4. 2021 13:01
Petr Beneš (WOOD & Company): Z komodit bych si nyní vsadil na stříbro, zlato pak sám nakupuji jako…
Investiční alternativy
Přestat sledovat
Komodity
Přestat sledovat
Přestat sledovat
Průmyslové kovy
Přestat sledovat
Přestat sledovat
Ropa Brent
Přestat sledovat
Ropa WTI
Přestat sledovat
Rozhovor
Přestat sledovat
Stříbro
Přestat sledovat
Vzácné kovy
Přestat sledovat
Přestat sledovat