Renault měl loni kvůli pandemii rekordní ztrátu osm miliard eur

Francouzská automobilka Renault má za loňský rok vinou pandemie rekordní ztrátu osm miliard eur. Ve druhém pololetí už se ale situace začala zlepšovat, uvedla v pátek firma. Kvůli protipandemickým uzávěrám podnik méně vyráběl, což ovlivnilo také japonského partnera Nissan. Skupina neposkytla na tento rok výhled, avšak uvedla, že patrně dosáhne plánovaného snížení nákladů o dvě miliardy eur v předstihu, nejspíše už letos v prosinci.

Analytici podle společnosti Refinitiv očekávali ztrátu 7,4 miliardy eur. Skupina měla ztrátu už za rok 2019, a to 141 milionů eur.

Šéf Luca de Meo, který podnik řídí od loňského července, se snaží dosáhnout obratu v hospodaření mimo jiné tím, že opouští dlouhodobou strategii globální expanze a zaměřuje se na prodej dražších aut, aby posílil ziskovost.

Po zvýšení ceny u některých modelů aut se provozní zisk skupiny, který byl za celý rok záporný, ve druhém pololetí zlepšil a dosáhl za toto období 866 milionů eur.

"Rok 2021 bude těžký, protože zdravotní krize obnáší mnoho neznámých a též kvůli nedostatku dodávek elektronických součástek," připomněl šéf podniku globální nedostatek čipů pro automobilový průmysl. Tento problém podle Renaultu vyvrcholí ve druhém čtvrtletí a produkci automobilky může snížit asi o 100 000 aut.

Nedostatek čipů již donutil snížit výrobu automobilky Ford, Toyota, Fiat Chrysler a Nissan. Také Volkswagen varoval, že problémy s dodávkami čipů mohou mít tento měsíc negativní dopad na výrobu v některých jeho továrnách.

Renault snižuje počet pracovních míst a omezuje nabídku aut, což mu umožňuje snižovat výdaje i v oblastech, jako je výzkum a vývoj. S poklesem prodeje se francouzská automobilka potýkala už před pandemií více než někteří její konkurenti. Po letech globální expanze se nyní soustředí na ziskové trhy.

Co se týče nedostatku čipů, jejich výrobci upřednostňují producenty spotřební elektroniky před automobilkami zejména proto, že jejich objednávky jsou větší než objednávky od automobilek. Výroba aut je také podnikáním s nižší marží, takže automobilky nejsou tak snadno ochotny přistoupit na vyšší ceny čipů, protože by to mohlo negativně ovlivnit jejich ziskovost.

Zdroj:
ČTK
Přestat sledovat
Evropské akcie
Přestat sledovat
Výsledková sezóna
Přestat sledovat

Videotéka

17. 9. 2021 6:14
Mandy Xu (Credit Suisse): Technologický sektor bude zaostávat za cyklickými tituly (bankami,…
Akciové tipy
Přestat sledovat
Americké akcie
Přestat sledovat
Americké banky
Přestat sledovat
Investiční tipy
Přestat sledovat
Sektory
Přestat sledovat
16. 9. 2021 12:02
Čínská regulace technologických firem je příležitost, říká expert
Asijské akcie
Přestat sledovat
Přestat sledovat
Přestat sledovat
Emerging markets
Přestat sledovat
Regulace
Přestat sledovat
Rozhovor
Přestat sledovat
Světové akcie
Přestat sledovat
Technologie
Přestat sledovat
15. 9. 2021 17:06
Daně, covid-19, inflace a další faktory, které (za)hýbou ekonomikami zemí střední a východní Evropy
Česká ekonomika
Přestat sledovat
Ekonomika
Přestat sledovat
Evropská ekonomika
Přestat sledovat
Inflace
Přestat sledovat
Koronavirus
Přestat sledovat
Rozhovor
Přestat sledovat
Střední a východní Evropa
Přestat sledovat
15. 9. 2021 9:30
Ronald Schubert (WOOD & Company): Růst sazeb by měl vyhovovat bankám, po propadu se mi líbí akcie…
Expertní tržní výhledy
Přestat sledovat
Investiční tipy
Přestat sledovat
Rozhovor
Přestat sledovat
WOOD & Company
Přestat sledovat