Jak vypadá konkrétní zhodnocení prostředků investovaných do vína?

Studie investic do vín En Primeur se zaměřením na vína z ročníku 2008.
1. Investiční skupina vín kategorie 1er Grand Cru Classé
Týká se zejména těchto majetků:
Lafite, Margaux, Mouton, Haut Brion, Latour, Y´quem, Cheval Blanc, Ausone, Petrus, La Pin
Průměrná nákupní cena těchto vín v 1. kole En Primeur v letech 1996 - 2007 | 4000,- až 8.000,- |
Průměrná prodejní cena po 10 - 20 letech zrání na lahvi | 10.000,- až 20.000,- |
Průměrné zhodnocení finančních prostředků | 250 - 400% |
Hodnocení:
Tato skupina vín dosahuje stabilní průměrný výnos finančních prostředků, jež je téměř 15% p.a. i v průměrných ročnících. V nadprůměrných ročnících může potom cena dále několikanásobně stoupnout vzhledem k velice omezené produkci těchto vín. Nevýhodou je velmi problematická dostupnost a dlouhodobost této investice.
2. Investiční skupina vín kategorie 2éme Grand Cru Classé
Týká se zejména těchto majetků:
Palmer, Pichon Comtes, Cos d´Estournel, Leoville Las Casses, Ducru Beaucailou, Angelus, L´Evangille, La Conseillante, La Mission Haut Brion
Průměrná nákupní cena těchto vín v 1. kole En Primeur v letech 1996 - 2007 | 1.500,- až 2.800,- |
Průměrná prodejní cena po 6 - 10 letech zrání na lahvi | 5.000,- až 8.000,- |
Průměrné zhodnocení finančních prostředků | 200 - 300% |
Hodnocení:
Tato skupina vín je ziskově podstatněji závislá na kvalitě ročníku. Výnos se podstatně liší u skvělých ročníků, zatímco u průměrných zůstává u hranice 20% p.a. Výhodou je relativně snadnější dostupnost vín, je nutné pečlivě selektovat jak producenty, tak kvalitu jednotlivých ročníků.
Předpoklad vývoje cen pro ročník 2008
1. Skupina 1er Grand Cru Chassé
Cena v 1. kole | 14.000,- až 9.000,- |
Cena na konci kampaně En Primeur /léto 09/ | 6.000,- až 10.000,- |
Předpokládaný začátek prodeje: | kolem roku 2020 |
Kvalita ročníku: | 1989, 1995, 2004 |
Průměrné navýšení současné ceny na trhu vzhledem k původním investicím:
1989 | 1000% |
1995 | 900% |
2004 | 200% |
Je nutné si uvědomit, že cena se začíná zvyšovat ve vlnách, po samotné kampani En Primeur přichází druhá vlna až na začátku lahvové zralosti, kdy se vína začínají pít. V další vlně stoupá cena úměrně s úbytkem lahví na trhu.
Obecně platí rovnice: čím lepší ročník, tím delší možnost zrání na lahvi a tím také delší doba pro nárůst ceny!!!
2. Skupina 2éme Grand Cru Chassé
Cena v 1. kole | 1.200,- až 2.400,- |
Cena na konci kampaně En Primeur /podzim 09/ | 1.500,- až 2.800,- |
Předpokládaný začátek prodeje: | kolem roku 2015 |
Předpokládané prodejní ceny: | 5.000,- až 8.000,- |
Předpokládaná prodejní cena je na spodní hranici odhadu, jelikož se jedná o "nadprůměrný" ročník, bude cena s největší pravděpodobností kopírovat ceny vín ročníku 2004 a dále potom 1995. V tomto případě se prodejní cena dále posune. Pro srovnání lze připomenout vývoj např. Ch. Leoville Las Casses z této skupiny vín v roce 2004, kdy cena Primeur byla 2.000,- a dnes se prodává za 5.800,- /včetně DPH a MOC marže/.
Aktuality
