US MARKETOtevírá za: 5 h 47 m
DOW JONES-0,64 %
NASDAQ+1,61 %
S&P 500+0,72 %
META+2,60 %
TSLA+6,75 %
AAPL+1,02 %

Jak vypadá konkrétní zhodnocení prostředků investovaných do vína?

Studie investic do vín En Primeur se zaměřením na vína z ročníku 2008.

Zlatko Míčka
Zlatko Míčka
24. 10. 2009 | 13:00
Víno

1. Investiční skupina vín kategorie 1er Grand Cru Classé

Týká se zejména těchto majetků:

Lafite, Margaux, Mouton, Haut Brion, Latour, Y´quem, Cheval Blanc, Ausone, Petrus, La Pin

Průměrná nákupní cena těchto vín v 1. kole En Primeur v letech 1996 - 20074000,- až 8.000,-
Průměrná prodejní cena po 10 - 20 letech zrání na lahvi 10.000,- až 20.000,-
Průměrné zhodnocení finančních prostředků 250 - 400%

Hodnocení:

Tato skupina vín dosahuje stabilní průměrný výnos finančních prostředků, jež je téměř 15% p.a. i v průměrných ročnících. V nadprůměrných ročnících může potom cena dále několikanásobně stoupnout vzhledem k velice omezené produkci těchto vín. Nevýhodou je velmi problematická dostupnost a dlouhodobost této investice.

2. Investiční skupina vín kategorie 2éme Grand Cru Classé

Týká se zejména těchto majetků:

Palmer, Pichon Comtes, Cos d´Estournel, Leoville Las Casses, Ducru Beaucailou, Angelus, L´Evangille, La Conseillante, La Mission Haut Brion

Průměrná nákupní cena těchto vín v 1. kole En Primeur v letech 1996 - 20071.500,- až 2.800,-
Průměrná prodejní cena po 6 - 10 letech zrání na lahvi5.000,- až 8.000,-
Průměrné zhodnocení finančních prostředků 200 - 300%

Hodnocení:

Tato skupina vín je ziskově podstatněji závislá na kvalitě ročníku. Výnos se podstatně liší u skvělých ročníků, zatímco u průměrných zůstává u hranice 20% p.a. Výhodou je relativně snadnější dostupnost vín, je nutné pečlivě selektovat jak producenty, tak kvalitu jednotlivých ročníků.

Předpoklad vývoje cen pro ročník 2008

1. Skupina 1er Grand Cru Chassé

Cena v 1. kole 14.000,- až 9.000,-
Cena na konci kampaně En Primeur /léto 09/ 6.000,- až 10.000,-
Předpokládaný začátek prodeje: kolem roku 2020
Kvalita ročníku: 1989, 1995, 2004

Průměrné navýšení současné ceny na trhu vzhledem k původním investicím:

1989 1000%
1995 900%
2004 200%

Je nutné si uvědomit, že cena se začíná zvyšovat ve vlnách, po samotné kampani En Primeur přichází druhá vlna až na začátku lahvové zralosti, kdy se vína začínají pít. V další vlně stoupá cena úměrně s úbytkem lahví na trhu.

Obecně platí rovnice: čím lepší ročník, tím delší možnost zrání na lahvi a tím také delší doba pro nárůst ceny!!!

2. Skupina 2éme Grand Cru Chassé

Cena v 1. kole 1.200,- až 2.400,-
Cena na konci kampaně En Primeur /podzim 09/1.500,- až 2.800,-
Předpokládaný začátek prodeje: kolem roku 2015
Předpokládané prodejní ceny: 5.000,- až 8.000,-

Předpokládaná prodejní cena je na spodní hranici odhadu, jelikož se jedná o "nadprůměrný" ročník, bude cena s největší pravděpodobností kopírovat ceny vín ročníku 2004 a dále potom 1995. V tomto případě se prodejní cena dále posune. Pro srovnání lze připomenout vývoj např. Ch. Leoville Las Casses z této skupiny vín v roce 2004, kdy cena Primeur byla 2.000,- a dnes se prodává za 5.800,- /včetně DPH a MOC marže/.

Investiční alternativyVíno
Sdílejte:

Doporučujeme

Nenechte si ujít

Nahoru, nebo dolů #12: Jádro a emise jako never ending story

Nahoru, nebo dolů #12: Jádro a emise jako never ending story

13. 5.-Michaela Nováková, Vendula Pokorná
Česká republika