Mají Nokia a Blackberry naději, nebo je čeká osud Kodaku?

Ach, ty slavné chvíle Kodaku. Na vrcholu svého úspěchu v sedmdesátých a osmdesátých letech minulého století si firma užívala podle odhadů 80-90% hrubé marže při prodeji fotografických filmů. Devět z deseti filmů prodaných ve Spojených státech bylo právě z Kodaku.
Vedení společnosti samozřejmě dostalo zprávu, která předpovídala digitální revoluci ve světě fotografie, Kodak dokonce vyrobil první 1Mpx digitální fotoaparát. Vedení této lukrativní společnosti, které sídlila poněkud stranou ve měste Rochester v New Yorku, však odmítalo akceptovat změny. Všichni víme, jak příběh dopadl.
Přesuňme se do roku 2000, kdy se pravděpodobně Nokia a Research in Motion cítily nezranitelnými. Na přelomu tisíciletí si Nokia užívala stejnou dominanci a ziskovost jako dříve Kodak. A firma se mohla stát podobně izolovanou ve finském městě Espoo. Skoro stejně to vypadalo u RIM. Firma svými telefony Blackberry ovládla trh. Jejich zranitelnost by měla být poučením pro všechny, jak pro manažery firem, tak pro investory. Obě společnosti dnes bojují o přežití. A brzy mohou obě skončit jako Kodak.
Původce problémů? Apple
Oběma firmám - Nokii i RIM - ukázal v posledních letech záda Apple. Jeho příchod na trh chytrých telefonů jim způsobil velké ztráty, zejména na straně prodejů a zisků. Teď už si nemohou dovolit další chyby. Podívejte se na následující tři grafy.
Podobnost s Kodakem nemusí být až tak zřejmá. Je ovšem jasné, že Nokia i RIM podcenily preference zákazníků. Ti totiž nechtějí robustní aplikace určené pro práci, ale zábavu.
Nejvíce bychom se asi měli obávat právě o Nokii. Situace je složitější, vezmeme-li v úvahu, že třetina příjmů připadá na Nokia Siemens Networks, která se zabývá budováním telekomunikační inrastruktury. Tato divize v minulých letech nevydělala vůbec nic a ocitla se v problémech zejména kvůli úspěchu velkých hráčů, jako jsou Ericsson nebo Huawei.
Vzestup a pád firemních impérií. Neobviňujte technologii
Krachy některých společností znamenaly konec jedné éry. Příkladem jsou Lehman Brothers a Washington Mutual, jejichž pád znamenal konec "éry velkých bank", nebo restrukturalizace General Motors a Chrysler, po níž přišly Spojené státy o titul největšího automobilového trhu.
Nokia a RIM jsou průkopníky v oblasti mobilních telefonů. Jsou ovšem i klasickými příklady firem, které se staly "příliš nadřazenými", což vyústilo ve ztrátu motivace, aroganci a utrácení za drahý vývoj. Obě firmy si v oblasti výzkumu a vývoje udržovaly velký náskok a snažily se založit budoucnost na svých laboratořích. V té chvíli propásly spotřebitelské trendy, které byl schopný zachytit Apple. Nutno podotknout, že i bez toho, aby měl za sebou technologický a výzkumný arzenál.
Lekce historie
Společným jmenovatelem slabin velkých společností se zdá být neschopnost pochopit provozní rizika svého byznysu. Ať už mluvíme o bankovnictví, automobilovém průmyslu, nebo telekomunikačních firmách, velikost nezaručí jejich přežití. Když jste se ocitli na vrcholu, výše se dostat nemůžete. V té chvíli bráníte dosaženou pozici. Vedení firmy ovšem často zpohodlní. Podívejte se na další graf - co se v takovém případě stane s cenou?
Má Nokia šanci?
Nokia se snaží kompletně změnit strategii. Vyhodila přitom do koše svůj vlastní software Symbian a začala spolupracovat s Microsoftem. Nokia také na barcelonském veletrhu Mobile World Congress oznámila, že uvažuje o prodeji nestrategických částí Nokia Siemens Networks. Navíc nová řada smartphonů Lumia překonala očekávání, alespoň podle Nokie.
RIM se do problémů dostal později, a to kvůli nevhodně zvolené produktové skladbě. Společnost dala v minulých letech přednost výkonným manažerským telefonům, ale v této oblasti prohrává mimo jiné s firmou Apple.
Důležité je změny vytvářet, ne se jim přizpůsobovat. Apple je v tomto případě dobrým příkladem společnosti, která dokázala vytvořit pocit potřeby mezi spotřebiteli. Vzpomeňte si na Apple v devadesátých letech, kdy firmě hrozil bankrot a zachránila ho až půjčka od Microsoftu. Do podobné pasti jako lídr trhu se dostalo i IBM. Jenže i tato firma pak prodělala bolestivou přeměnu, a jak se zdá, je opět na vrcholu.
"Čím více víte o minulosti, tím lépe jste připraveni na budoucnost."– Theodore Roosevelt