Populární akcie pořádně smrdí

Sázky na podhodnocené firmy v rámci takzvaného hodnotového investování fungují. A když navíc doplníte strategii vyhýbáním se nejpopulárnějším akciím, výnosy vás neminou.
Hodnotové investování vyžaduje sledování ukazatelů, jako jsou price-to-earnings a price-to-cash flow, případně vyhledávání firem s velmi nízkými tržními očekáváními. Bývají to zpravidla "nudné" a nepopulární společnosti obklopené negativními zprávami nebo chabými výhledy.
Hodnotové strategie pracují v prospěch investora, protože trh ceny akcií drží dlouho na dně, ale jakmile se vnímání traderů přizpůsobí realitě, akcie výkonem trh předstihnou. Nadprůměrný výnos z hodnotových strategií vychází z toho, že nevlastníte drahé a populární věci s tendencí zaostávat za trhem, jak odhalil spolu se svým týmem například Roger Ibbotson.
Vezměte si případ Applu před 18 měsíci. Akcie byla neuvěřitelně drahá a hodnotoví investoři se jí vyhýbali. Nevlastnit Apple bylo velkou výhodou jakékoli strategie. Relativně slabý rok Applu byl výraznou brzdou pro tržní výnosy všech, kdo jej měli v portfoliu. Zkrátka každý, kdo v uplynulém roce nevlastnil Apple, "vydělal".
Paradoxem je, že na pokrývání titulů, jako jsou Tesla, Netflix, Facebook, Twitter nebo biotechnologie se najímají extra analytici. Dokážete si ale představit samostatně vyčleněného analytika pro pokrývání "nudných" investic, avšak s velkým potenciálem výnosu, jako jsou DirecTV, Marathon Petroleum nebo Northrop Grumman?
Měření popularity
Tesla, Netflix a Twitter patří mezi nejpopulárnější akcie. Za popularitu se ale draze platí. Podle hodnoty se nacházejí v 99., 89. a 95. percentilu. Valuace je využitelná k měření popularity akcií, i když nepřímo.
Přímější cestou je podívat se na takzvaný akciový obrat, který měří, jaké procento celkového počtu akcií společnosti se obchoduje denně. Akciový obrat je vhodným doplněním hodnotového přístupu pro identifikaci extrémně populárních akcií, kterým je potřeba se vyhýbat. Čím větší akciový obrat, tím větší aktivita "na akciích" vybrané firmy. Někdy mohou být důvodem špatné zprávy, jindy je to jen proto, že je akcie zajímavá a oblíbená.
Z větších akcií v USA mají v současnosti nejvyšší akciové obraty Netflix a Tesla. Průměrně za poslední měsíc změnilo majitele každý den 7 % jejich akcií.
Graf znázorňuje historické výsledky strategie, jejímž cílem bylo nakupovat 25 akcií na základě akciového obratu (s klouzavým ročním rebalancováním). Tato skupina nejvíce obchodovaných akcií nabízela roční výnos -3,1 % od roku 1984. Je to smutný obrázek v porovnání s portfoliem se všemi akciemi indexu o stejných vahách, které dosáhlo za totožnou periodu 11,4% výnosu.
Současné portfolio nejvíce obchodovaných akcií by zahrnovalo mimo jiné Netflix, Teslu, Plug Power a Yelp. Když nenajdete fundamentální, tak toto je alespoň nepřímý důvod pro opatrnost, pokud jde o tyto tituly.
Zdroj: Millenial Invest