10 důvodů, proč akcie Applu pokoří 1 000 USD

Gene Munster, analytik investiční společnosti Piper Jaffray, zdvojnásobil svou cílovou cenu pro akcie Applu na 910 USD v následujících 12 měsících. Poukazuje především na boom poptávky po chytrých telefonech.
Munster vidí 10 klíčových faktorů, které by akcie Applu v následujících letech mohly vyzdvihnout až nad pomyslnou hranici 1 000 USD. Táhnout by je měly jak inovace produktového portfolia, tak například i potenciál zahraničních tržeb a expanze produktů Applu do korporátní sféry.
1. letos uvede Apple několik dlouho očekávaných novinek
Novinky Applu pro rok 2012 odstartoval aktualizovaný Mac. Největší očekávání jsou však spojena s říjnovým uvedením iPhonu 5. Navíc hned na začátek příštího roku je plánováno představení nového iPadu a zřejmě i převratné Apple TV. Nejenže tyto nové produkty zvednou tržby společnosti, ale potvrdí její pověst neúnavného inovátora.
2. iPhone 5 jako nejžhavější novinka 2012
Spuštění prodeje iPhonu 5 bude nepochybně velká událost. Nový iPhone by měl mít čtyřpalcový displej, technologii 5G LTE a moderní zevnějšek s kovovým zadním panelem podobný iPadu.
3. Apple TV bude hitem roku 2013
Podle Munstera dojde k dlouho očekávanému příchodu Apple TV v roce 2013. Miliony prodaných kusů by měly přispět 10 % k rychle rostoucímu trhu online připojených televizí během 1 až 3 let po uvedení. Obratem bychom měli pozorovat významný růst tržeb Applu. Munster odhaduje, že v roce 2013 porostou o 1 % s každým milionem prodaných televizí.
4. Operátoři budou iPhony dále dotovat
Přestože se někteří analytici obávají, že by operátoři mohli přestat poskytovat dotace na iPhony, podle Munstera by to pro ně byla sebevražda, protože by toho okamžitě využili konkurenti, kteří by dotace zachovali. Ke změně by nemělo dojít přinejmenším 2 až 3 roky.
5. Hrubé marže zůstanou nad 40 %
Apple si bude podle Munstera užívat neuvěřitelných více než 40% hrubých marží přinejmenším v následujících 3 letech, a to hlavně díky iPhonu. Odhaduje, že hrubé marže iPhonu budou 60 %, tedy mnohem více než u iPadu (40 %) a Macu (25 %). Pokud se však Munster mýlí v předchozím bodě (dotace od operátorů skončí), současnou výši marží Apple neudrží.
Analytik také vyvrací obavy, že budou mít vyšší mzdové náklady Foxconnu (čínského výrobního partnera Applu) výrazný negativní dopad na firemní hrubé marže. Zdůrazňuje, že jen něco mezi 10 až 15 % celkových nákladů jde na mzdy.
6. Strategie nahrazování starých produktů novými nese ovoce
Apple ve svých produktových řadách efektivně redukuje staré modely. Munster to s nadsázkou označuje za "strategii transplantace srdce". Tato strategie je podle něho klíčovým faktorem udržení vysokých hrubých marží. Zjednodušené produktové portfolio společnosti umožňuje držet příznivé ceny komponentů, což se promítá právě do vyšších marží.
7. Velký potenciál na čínském trhu
Tržby iPhonu v Číně zažívají boom, dokazuje to 8 až 9 milionů prodaných kusů v prvním čtvrtletí 2012. Munster očekává, že růst bude hlavně díky zvětšující se střední třídě pokračovat. Ve srovnání se zbytkem světa není trh smartphonů v Číně vůbec nasycený.
8. Tablety předstihnou počítače, iPad stále jedničkou
Piper Jaffray očekává, že tablety do konce desetiletí předstihnou v tržbách PC. iPad bude pravděpodobně nadále lídrem tohoto rostoucího trhu. Apple by tento rok měl prodat 66 milionů iPadů, do roku 2015 dokonce 176 milionů ročně. V roce 2015 by pak s 301 miliony prodaných tabletů mohl kontrolovat více než polovinu trhu.
9. Po produktech Applu sáhnou ve velkém i firmy
Firmy zatím Applu příliš neholdují, ale to by se mělo brzy změnit. Podle Munstera poroste poptávka podniků po produktech Applu díky vzrůstající oblibě iPhonů a iPadů mezi spotřebiteli. 93 % uživatelů iPhonů počítá s tím, že by jejich další telefon měl být opět iPhone. Zájem o Apple na spotřebitelské úrovni se přelije i do korporátní sféry.
10. iTunes, iCloud a App Store se budou nadále rozšiřovat
Úspěch služeb jako iTunes, iCloud a App Store bude pokračovat. Produkty Applu se díky nim stávají ještě žádanějšími. I když tyto služby nemusejí nutně přispívat k ziskům (jak Apple sám připouští, například obchod iTunes provozuje jen těsně nad hranicí rentability), strategie jejich rozvoje pomáhá navyšovat tržby z produktů. Dá se očekávat, že význam služeb jako App Store bude růst hlavně s uvedením Apple TV, které bude potřeba zajistit podporu a obsah.
Zdroj: Piper Jaffray