Aktivita na světovém trhu s IPO roste. Které emise v poslední době upoutaly největší pozornost?

Najít jednu věc, která by spojovala všechny veřejně obchodované společnosti napříč sektory a trhy, se zdá být takřka nemožné. Něco společného ale mají. Všechny si prošly IPO, primární veřejnou nabídkou svých akcií. Které firmy si při vstupu na burzu přišly na nejvíce peněz, kdo se s kůží na trh vydal v loňském roce a na co se investoři na světových trzích mohou těšit ve zbytku roku 2014?
Světově největší primární veřejnou nabídku akcií předvedla docela nedávno čínská banka Agricultural Bank of China. Společnost své akcie na čínský a hongkongský trh umístila v červenci 2010 a od investorů získala v přepočtu více než 22 miliard dolarů. Rok 2010 byl na velké primární veřejné úpisy akcií vůbec velice bohatý. Do první desítky rekordních IPO se v té době dostala ještě asijská divize AIA americké pojišťovny AIG a automobilka General Motors.
Za pozornost stojí také IPO japonské telekomunikační společnosti Nippon Telegraph & Telephones, která se o do té doby největší primární veřejnou nabídku akcií zasloužila v roce 1986. Firma i po téměř 30 letech od svého vstupu na tokijskou burzu zaujímá celosvětově devátou příčku.
V poslední době na sebe velkou pozornost strhly zejména primární veřejné úpisy akcií sociálních sítí. Na trh se vydaly Facebook, Twitter a LinkedIn. O vítězi v rámci této trojice nemůže být pochyb, první místo si s přehledem zajistil Facebook, který v IPO před dvěma roky získal 16 miliard dolarů. Druhé místo patří Twitteru, jenž si přišel na 2,1 miliardy USD, a bronz bere s 0,41 milionu USD profesně orientovaný LinkedIn. I když to nic neříká o jejich úspěchu na burze v týdnech a měsících po vstupu na trh.
IPO Twitteru má pro investory poněkud hořkou příchuť. Firma sice od nich při svém vstupu na burzu v listopadu 2013 získala více peněz než internetový gigant Google, který si v srpnu 2004 přišel na 1,9 miliardy USD, cena jejích akcií ale po zhruba dvouměsíčním silném růstu začala prudce klesat a dosud nenašla své dno.
V případě Facebooku byl scénář opačný. Firma své cenné papíry v květnu 2012 upsala za 38 dolarů za kus, již v červenci téhož roku se ale jedna akcie světově největší sociální sítě obchodovala jen za zhruba 18 dolarů. K zásadnímu zvratu došlo v polovině roku 2013, kdy se cenným papírům Facebooku po sérii solidních finančních čísel konečně začalo dařit a jejich cena vzrostla až k 70 dolarům za kus. Na začátku května se cena za akcii s tickerem FB pohybovala kolem 60 dolarů.
Vítězové roku 2013 na amerických trzích
Ačkoli loni v souvislosti s americkými primárními úpisy akcií plnil přední stránky finančních médií takřka výhradně Twitter, nebyla to sociální síť s modrým ptáčkem v logu, kdo předvedl největší IPO. Co více, 2,1 milionu dolarů Twitteru nestačilo ani na druhou nebo třetí příčku.
Největšího úspěchu se loni v USA podařilo dosáhnout americkému těžaři Plains GP Holdings, který při svém říjnovém vstupu na burzu získal více než 2,9 miliardy dolarů. Na druhé místo se zařadila největší světová síť hotelů Hilton Worldwide Holdings, která v listopadu prostřednictvím IPO získala 2,71 miliardy USD. A třetí firmou, která loni Twitter v objemu primární veřejné nabídky svých akcií předstihla, byla veterinární divize Zoetis amerického farmaceutického obra Pfizer, jíž vstup na burzu vynesl 2,57 miliardy USD.
Žebříček historicky největších IPO na světových trzích najdete na další straně.
Historicky největší primární úpisy akcií na světových trzích
1. Agricultural Bank of China
Zisk z IPO: 22,1 miliardy USD
Kdy: červenec 2010
Sektor: finanční služby
Trh: Čína
2. Industrial & Commercial Bank of China
Zisk z IPO: 21,9 miliardy USD
Kdy: říjen 2006
Sektor: finanční služby
Trh: Čína
3. AIA Group
Zisk z IPO: 20,5 miliardy USD
Kdy: říjen 2010
Sektor: pojišťovnictví
Trh: Hongkong
4. Visa
Zisk z IPO: 19,7 miliardy USD
Kdy: březen 2008
Sektor: finanční služby
Trh: USA
5. NTT DoCoMo
Zisk z IPO: 18,4 miliardy USD
Kdy: říjen 1998
Sektor: telekomunikace
Trh: Japonsko
6. General Motors
Zisk z IPO: 18,1 miliardy USD
Kdy: listopad 2010
Sektor: automobilový průmysl
Trh: USA
7. Enel SpA
Zisk z IPO: 17,4 miliardy USD
Kdy: říjen 1999
Sektor: energetika
Trh: Itálie
8. Facebook
Zisk z IPO: 16 miliard USD
Kdy: květen 2012
Sektor: internet
Trh: USA
9. Nippon Telegraph & Telephones
Zisk z IPO: 13,6 miliardy USD
Kdy: říjen 1986
Sektor: telekomunikace
Trh: Japonsko
10. Deutsche Telekom
Zisk z IPO: 13 miliard USD
Kdy: listopad 1996
Sektor: telekomunikace
Trh: Německo
Z primárních veřejných úpisů, které proběhly v prvních čtyřech měsících letošního roku, se do čela nejúspěšnější firem na amerických trzích dostal farmaceutický podnik Revance Therapeutics vyvíjející neinjekčně aplikovatelný botulotoxin, jehož akcie se aktuálně ve srovnání s upisovací cenou 16 dolarů za kus obchodují takřka za dvojnásobek. Vstup na burzu se ale podařil i dalším firmám, například akcie sítě restaurací Zoës Kitchen od dubnového IPO posílily o více než 81 %, cenné papíry vývojáře technologie bezdrátového dobíjení elektronických zařízení Energous zdražily od konce března o necelých 80 % a o více než 50 % musejí investoři ve srovnání s lednovou, respektive únorovou upisovací cenou zaplatit také za cenné papíry biotechnologické firmy Ultragenyx Pharmaceutical vyvíjející léky na vzácná onemocnění metabolického systému a biotechnologického podniku Genocea Biosciences.
Na co se investoři mohou těšit ve zbytku roku 2014?
Největší pozornost se soustředí na blížící se IPO čínského internetového obchodu Alibaba, který míří na Newyorskou burzu. Společnost na začátku května oznámila, že chce v rámci primární emise nabídnout akcie za miliardu dolarů, což podle agentury AP znamená, že půjde o největší IPO technologické společnosti od loňského debutu Twitteru. Analytici však očekávají, že čínská firma, která bývá nejčastěji přirovnávána k americkému internetovému obchodu Amazon.com, získá daleko více a velikostí svého IPO se možná přiblíží i Facebooku.
Další společností, jejíž ohlášený vstup na burzu se ocitl pod drobnohledem investorů, je americký výrobce videokamer GoPro, které si pro svoji vysokou odolnost vůči mechanické zátěži získaly oblibu zejména mezi sportovci. Firmě podle analytiků hraje do karet neustále rostoucí obliba videoportálu YouTube, na kterém se lidé rádi chlubí svými extrémními výkony zaznamenanými nahrávacími zařízeními umístěnými na svém těle nebo sportovním náčiní, a také skutečnost, že se podnik díky silným prodejům kamer dostal velmi brzy od svého vzniku do černých čísel.
Třetí podnik, který pozornost investorů přitahuje jako magnet, je vysokofrekvenční obchodník Virtu Financial. Jeho výkonný ředitel Vinny Viola podle únorové zprávy deníku Financial Times řekl, že zvažuje uvedení akcií firmy na trh. Odhady FT sice nebyly nijak megalomanské, deník uvedl, že by firma v IPO mohla získat 250 až 350 milionů dolarů, přesto by se jednalo o jednu z hlavních událostí roku. Virtu Financial by se totiž stala historicky první firmou obchodující s vlastními financemi, která by vstoupila na burzu. V dubnu ale společnost investory zklamala, když oznámila, že své plány na primární úpis akcií odkládá, a na burzu tedy prozatím nevstoupí. I tak se ale investoři ve zbytku roku jistě nudit nebudou.
Zdroj: Telegraph, Bloomberg, ČTK