Yahoo!: 30% růstový potenciál akcií pramení z asijských aktiv

Nedávno jsme upozorňovali na hodnotu skrytou ve společnosti GM v důsledku nedoceněných podílů v čínských společnostech. Tentokrát bychom chtěli prezentovat podobný příklad na společnosti Yahoo!, neboť i ona drží některé nedoceněné podíly v čínských rychle rostoucích společnostech.
Pokud se podíváme na finanční výkazy společnosti bez hlubšího zkoumání, pravděpodobně nás nezaujmou valuační násobky EV/Free Cash flow = 20x nebo zhruba 12x EBITDA. Nakonec, Yahoo! je přece jen už stabilizovaný a nerostoucí byznys, který musí soupeřit s takovými giganty, jako jsou Google či Facebook. Pryč jsou ty dny, kdy Yahoo! byla rychle rostoucí společností. Dnes dominují Amazon, Skype, PayPal či Facebook.
Nezajímají nás však v tuto chvíli americké operace Yahoo!, ale její skrytá asijská aktiva. Pokud totiž sečteme hodnotu všech aktiv, která Yahoo! vlastní, vidíme potenciál pro 30% růst cen akcií.
Podívejme se na následující kalkulaci:
1. Yahoo! by letos měla vydělat zhruba 1,8 miliardy USD (EBITDA). Vynásobme toto číslo násobkem 7, což je nižší hranice odvětvového standardu, a získáme 12,5 miliardy USD hodnoty.
2. Dále se zaměřme na podíly Yahoo! ve veřejně obchodovaných společnostech. Tyto podíly lze velmi snadno ocenit. Yahoo! vlastní 35 % v Yahoo! Japan a 29 % v Alibaba.com. V případě, že by Yahoo! prodala své podíly za současné tržní ceny, a zároveň uplatnila standardní 35% daň při likvidaci podílu, hodnota těchto aktiv by dosahovala 7,5 miliardy USD. 3. Yahoo! dále vlastní 40% podíl ve společnosti Alibaba Group. Alibaba Group provozuje několik předních čínských společností, například:
- AliPay – platební systém velmi podobný PayPal. AliPay v současné době zpracovává zhruba 60 miliard transakcí, což jsou 2/3 objemu PayPal. Dnešní hodnota společnosti PayPal je odhadována na 12 až 18 miliard USD, což implikuje hodnotu AliPay 8 až 12 miliard USD.
- Taobao.com – provozovatel čínské B2C/C2C stránky, velmi podobné systému eBay či Amazon. V současné chvíli 90 % tržeb společnosti Taobao pochází z online reklamy a pouze 10 % ze služeb s přidanou hodnotou. Tržby společnosti Taobao jsou pro tento rok odhadovány na 500 milionů USD. Při použití standardního valuačního násobku 3x P/S se hodnota Taobao.com pohybuje kolem 1,5 miliardy USD.
4. V neposlední řadě Yahoo! sedí na zhruba dalších 2 miliardách USD v čisté hotovosti.
Při finálním součtu dojdeme k hodnotě zhruba 27 miliard USD, což je o 30 % více, než je dnešní tržní kapitalizace. Pokud máme pravdu a trh nepřikládá dostatečnou hodnotu čínským aktivům, co bude katalyzátorem změny?
Máme za to, že by se v dohledné době mohla společnost Alibaba Group pokusit o IPO jedné ze svých dcer. Jednalo by se o logický krok po úspěšných úpisech internetových společností DANG a YOKU. Další možností by mohl být pokus o převzetí Yahoo! ze strany některé z významných private equity společností.