Philip Morris ČR: Mateřská společnost sází na kouření bez ohně, ročně jde o miliardy

Společnost Philip Morris celosvětově od roku 2008 investovala již více než 3 miliardy USD do vývoje nových platforem, které by mohly znamenat revoluční změny pro tabákový průmysl.
Jednou z takových platforem je iQOS, přístroj, kde se v lehkém 9,5 centimetru dlouhém těle skrývá akumulátor a kovový trn, který po nabití strojku ve speciální nabíječce ohřívá vložený tabák zhruba na třetinu teploty běžné zapálené cigarety. Vzhledem k tomu, že tabák nehoří, nevdechuje kuřák dým plný dehtu a spalin, ale pouze nikotinovou páru a netvoří se popel. Teoreticky by tento způsob inhalace měl být zdravější než klasické kouření cigaret.
Philip Morris po premiéře v Japonsku a Itálii prodává tento výrobek již také v Portugalsku, Rumunsku, Rusku, Švýcarsku a na Ukrajině. Do konce letošního roku by měl být iQOS k mání ve zhruba 20 zemích. V Itálii vyjde samotný strojek v přepočtu zhruba na 1 900 korun, krabička 20 náplní Marlboro pak na přibližně 120 korun. O potenciálním uvedení produktu v České republice bude informovat představenstvo společnosti na valné hromadě 28. dubna 2017.
V japonském městě Sendai, kde bylo zavedení iQOS zatím nejúspěšnější, dosahuje odhadovaný tržní podíl výrobku a jemu podobných zařízení na celkovém trhu s tabákem 20 % a během následujících dvou let se očekává nárůst na 30 %. Pokud bychom vývoj v Sendai aproximovali na celé Japonsko, 30% podíl by reprezentoval přibližně 50 miliard kusů cigaret. Philip Morris International v roce 2016 plně vyprodala svoji kapacitu, když prodala globálně 7,4 miliardy krabiček po 20 kusech speciálních cigaret do iQOS, které v průměru stojí 1,55 EUR za krabičku.
Pro rok 2017 společnost odhaduje prodej 32 miliard krabiček a usilovně se snaží zvýšit kapacitu. To by mohlo zvýšit celosvětové tržby společnosti o 6 % (1,6 miliardy USD) a další 2 % by mohly přidat prodeje zařízení, pro která společnost zřizuje speciální obchody ve stylu podobném obchodům Apple nebo Nespresso Boutique.
Zavádění nových tabákových produktů je v Evropě kvůli přísnějším zákonům a tvrdší regulaci výrazně složitější a pomalejší. Nicméně společnost předpokládá, že dosažení 2-3% tržního podílu, který je zásadní pro masové přijetí nového produktu, je při vhodně zvolené marketingové strategii reálné. V případě České republiky, kde se roční prodej cigaret pohybuje okolo 19 miliard kusů ročně, by 3% podíl mohl znamenat přínos 3-4 miliard korun do tržeb Philip Morris ČR.
Autorem textu je analytik Richard Miřátský z Komerční banky.