Metaverse jako další bilionová investiční příležitost: Tři těžké váhy z Wall Street vidí tato rizika a potenciál
Slovo metaverse začalo být pořádně trendy, když se Facebook přejmenoval na Meta Platforms. Celá oblast paralelního digitálního světa umožňujícího marketing, prodej, nákupy, zábavu a mnoho dalšího má podle analytiků potenciál stát se dalším velkým společenským, ekonomickým i tržním tématem. Jaké příležitosti a rizika vidí experti ze společností Bernstein, Jefferies a Morgan Stanley?
Společnost Meta Platforms vedená Markem Zuckerbergem zpřístupnila pro dospělé Američany a Kanaďany zdarma svůj prostor pro virtuální realitu nazvaný Horizon Worlds. Jen pro letošek firma předpokládá, že jí investice do metaverse ukrojí 10 miliard USD z provozního zisku.
Do rozvoje konceptu hodně šlapou i další technologické firmy, v rámci komentářů ke kvartálním výsledkům bylo slovo metaverse zmíněné zhruba 450krát, tedy čtyřikrát častěji než po druhém čtvrtletí. A Bill Gates věří, že do tří let bude většina virtuálních schůzek probíhat se zařízeními pro virtuální realitu na hlavách a s digitálními avatary. Svatby, módní přehlídky nebo třeba koncerty v metaverse již celkem běžně probíhají. Technologie, zábava, vzdělávání a samozřejmě maloobchod jsou tedy oblasti, které z metaverse začnou těžit ve velkém možná nejdříve.
Podle Morgan Stanley je jen v rámci amerických spotřebitelských výdajů v souvislosti s metaverse "ve hře" 8,3 bilionu dolarů, Bernstein hovoří "jen" o dvou bilionech, Evercore ISI nebo Cathie Wood z ARK pak mluví o bilionovém potenciálu a ovlivnění prakticky všech oblastí ekonomiky.
Bernstein: Metaverse je evoluce, ne revoluce. Zatím
Podle analytiků ze společnosti Bernstein bude metaverse přirozeným nástupcem internetového propojení lidí, firem a tak dále. Technologie postupně přemosťují mezeru mezi digitální a fyzickou realitou a s tím se metaverse bude stávat funkčnějším a méně viditelným. V současnosti do něj lze z různých stran zařadit třeba Apple Watch, Quest od Facebooku, HoloLens od Microsoftu, herní světy jako Fortnite a Roblox, City Painter od Snapchatu nebo třeba lov příšerek v rozšířené realitě pod značkou Pokémon GO. A tento trh poroste a bude se rozvíjet.
Jefferies: Metaverse začne pohlcujícími herními zážitky
Podle Jefferies může být metaverse největším narušitelským (disruptivním) faktorem v historii lidstva. Analytici jej označují jako digitalizaci všeho, nicméně na plnější verzi prý budeme muset ještě hezkých pár let počkat. Přijetí všech nových technologií potáhnou hry a další zábava a také sociální sítě.
V rámci her proto stojí za pozornost firmy jako Roblox, Microsoft (majitel Minecraftu) nebo privátně vlastněná Epic Games, jež stojí za Fortnitem. Na cestě k vytvoření vlastních metaverse jsou ale také tradiční výrobci her jako Activision Blizzard, Electronic Arts nebo Take-Two Interactive Software. Příležitostí mohou být i hry v blockchainu (decentraland, sandbox).
Morgan Stanley: Přijímaní metaverse nebude hladké, bavíme se o 8 bilionech dolarů
Morgan Stanley vnímá metaverse jako prostor pro reklamu a on-line prodej s potenciálem ročně "otočit" 8,3 bilionu dolarů. Jde potenciálně o obrovský trh, nicméně nástup metaverse nebude nijak rychlý, protože současná digitální média a oblast e-commerce jsou již natolik rozvinuté, že lidé nebudou cítit potřebu rychle přesedlávat na něco jiného. Cestou lidem a firmám "pod kůži" proto budou partnerství se stávajícími platformami nebo nové aplikace a nabídky, jimž spotřebitelé nebudou moci odolat.
Výzvou jsou samozřejmě regulace nebo riziko ztráty soukromí, jakkoli lidé i v době stále větší komercionalizace a monetizace sociálních sítích plných cílené reklamy na těchto platformách tráví stále více času. Otázkou je, zda budou ochotni stejnému tlaku čelit i v nové realitě, naopak je cítit snaha o větší ochranu soukromí. Morgan Stanley nicméně i ve světle těchto nejistot ukazuje na předpokládané velké vítěze celého trendu, konkrétně Meta Platforms, Roblox, Snap a Alphabet.
Zdroj: Morgan Stanley, Insider, Jefferies