FAAMG: Ohlédnutí za výsledky největších technologických firem

Letní výsledková sezóna se pomalu blíží ke konci. Jako vždy přinesla mnoho zajímavých informací ze zákulisí světových firem. Jedny z nejvíce očekávaných byly bezpochyby výsledky technologických gigantů. Mnohé z největších technologických firem se svezly na boomu okolo umělé inteligence, a zaznamenaly tak rekordní růsty cen akcií. Byl ale tento růst oprávněný?
Analytik ze společnosti XTB Tomáš Vranka řešil společně s kolegy Jaroslavem Brychtou a Štěpánem Hájkem výsledkovou sezónu v rámci posledního Povídání o trzích. Řeč byla nejen o společnostech Apple, Microsoft, Alphabet, Amazon a Meta Platforms.
Apple
Na výsledky Applu čekali investoři snad nejvíce ze všech společností. Již několik měsíců přicházejí z celého světa informace o výrazném zpomalení prodeje chytrých telefonů a počítačů. Apple tyto informace potvrdil jen částečně. Prodeje iPhonů sice meziročně mírně poklesly, ale nešlo o žádnou katastrofu. Prodeje počítačů Mac poklesly také, ale méně, než se očekávalo. Applu však velice pomohl 8% růst služeb (AppStore, Apple Music, iCloud a dalších). Tento segment má totiž téměř dvojnásobné marže oproti prodeji fyzických produktů, takže po započtení tohoto segmentu byly celkové tržby společnosti meziročně nižší pouze o 1,4 %.
Apple zveřejnil i několik velice pozitivních informací. Společnost má již více než miliardu uživatelů platících za některou ze služeb a celkově má v oběhu více než 2 miliardy aktivních zařízení, což zvyšuje sílu celého jejího ekosystému. Společnosti se daří například v Číně nebo Indii a mnoho uživatelů, kteří si v minulém čtvrtletí koupili Mac nebo Apple Watch, si takové zařízení pořizovalo poprvé.
Výsledky společnosti tedy nebyly ideální, ale ani vyloženě špatné. Důležité bude aktuální čtvrtletí. Apple má za sebou tři po sobě jdoucí čtvrtletí poklesu tržeb, a pokud by tento trend pokračoval, jednalo by se o nejdelší pokles tržeb za posledních zhruba dvacet let.
Microsoft
Druhou největší společností je Microsoft. Ten má za sebou velice dobrou první polovinu roku, ve které zaútočil na Alphabet, konkrétně na Google, kterému chce vzít část tržního podílu v oblasti vyhledávání a reklamy.
Microsoft dělí své podnikání na tři hlavní segmenty:
- Prvním a největším z nich je cloud. Ten byl v posledních letech motorem růstu společnosti, ale současná horší ekonomická situace nutí firmy začít šetřit, což se odráží i ve snížených výdajích na cloud. Tempo růstu tedy zpomaluje.
- Druhým segmentem je segment kancelářských nástrojů a produktivity. Ten zahrnuje například předplatné kancelářských balíků, které zahrnují aplikace Word, Excel a PowerPoint. Zde byly výsledky dobré a nepřinesly žádné velké překvapení.
- Posledním segmentem jsou licence operačního systému Windows a oblast her. Dlouhodobě se jedná o nejproblematičtější část byznysu Microsoftu, což společnost opět potvrdila. Problémy jsou způsobeny především slabým prodejem osobních počítačů po celém světě, což pro Microsoft znamená méně prodaných licencí Windows.
Alphabet
Mateřská společnost Googlu se dostala pod tlak kvůli Microsoftu a svět se začal zajímat o to, zda je (téměř) monopol společnosti na prohlížeče a vyhledávání skutečně ohrožen. Firmě nepomohl ani zpomalující reklamní trh, který v uplynulém roce dostal akcie společnosti pod tlak. Výsledky však ukázaly pozitivní trend, příjmy z reklamy rostou a lepší výsledky vykazuje také YouTube.
Google je také jedním ze tří velkých cloudových hráčů (spolu s Amazonem a Microsoftem), byť zatím nejmenším. V této oblasti firma zvýšila tržby o téměř 30 % a již druhé čtvrtletí po sobě dosáhla zisku. Do budoucna půjde o segment, který může firmě přinést miliardy dolarů zisku ročně.
Amazon
Většina z nás zná Amazon jako společnost, která prodává různé zboží prostřednictvím on-line platformy. Tento segment společnosti však meziročně vzrostl pouze o 4 %, protože spotřebitelé jsou opatrní a neutrácejí peníze za věci, které nutně nepotřebují.
Amazon je však také největším světovým poskytovatelem cloudových řešení, která poskytuje pod značkou AWS. Na tomto trhu dochází k útlumu, což Amazon potvrdil. Společnost však zaznamenala velice dobrý růst v segmentu reklamy při vyhledávání produktů a také v segmentu předplatného, kde poskytuje svou službu Prime. Všechny důležité segmenty tak rostly dvouciferným tempem.
Meta Platforms
Meta Platforms je mezi giganty nejmenší společností z hlediska tržní kapitalizace. Firma má za sebou obtížné čtvrtletí, kdy trpěla útlumem reklamy, velkými investicemi do virtuální reality a také změnami, které provedl Apple ve svém operačním systému, což společnosti Meta Platforms ztížilo sběr dat o uživatelích. Společnost však začala podnikat kroky ke snížení nákladů a reklamní trh se začal vracet do normálu.
To pomohlo Metě dosáhnout velice dobrých výsledků. Firma překonala očekávání, pokud jde o zisky, příjmy a také uživatele platforem Facebook, Instagram, Messenger a WhatsApp. Poprvé po dlouhé době vzrostly tržby společnosti dvouciferným tempem a očekává se, že si Meta Platforms tento růst udrží i v aktuálním čtvrtletí.