Jim Cramer: Tato firma hraje vlastní ligu a její akcie má smysl zahrnout do portfolia

"Ukažte mi byznys, ve kterém neexistuje konkurence, a já vám ukáži akcii, kterou se vyplatí kupovat," říká známý investor a moderátor Jim Cramer. Takovou firmou je podle něj americká OpenTable, která je ve Spojených státech největším provozovatelem systému online rezervací pro restaurace.
Rezervační systém OpenTable využívá přes 20 tisíc amerických a 7 800 britských, japonských a německých restaurací. Podle Cramera je postavení společnosti natolik dominantní, že si velké restaurace nemohou téměř dovolit systém nevyužívat.
Byznys model OpenTable je založen především na jednoduchosti. "Restaurace, která se rezervační systém rozhodne používat, musí zaplatit jednorázový registrační poplatek. Poté odvádí pravidelný měsíční poplatek a provizi za každého zákazníka, který k rezervaci využije právě OpenTable. Koncových zákazníků se tedy žádné poplatky netýkají, vše se odehrává přímo mezi restauracemi a OpenTable," vysvětluje Cramer.
V prvním čtvrtletí společnost vykázala zisk na akcii 45 centů, 2 centy nad odhady analytiků a o 5 centů více než před rokem. Akcie firmy přidávají od začátku roku okolo 30 % a meziročně přes 70 %. Počet restaurací využívajících systém OpenTable se na konci března přiblížil k 8 tisícům (meziročně +38 %) a počet využitých rezervací se meziročně zvýšil o 24 % na 34 milionů.
Ředitel firmy Matt Roberts očekává pokračování pozitivního vývoje v počtu rezervací a finančních výsledků i v příštích letech. "Před OpenTable se otevírají obrovské příležitosti. V Americe ovládáme pouze 15 % trhu a celosvětově hovoříme jen o 3 %. Stále tedy máme kam růst," říká Roberts. "Obrovský potenciál spatřujeme také v mobilních aplikacích. Aktuálně hovoříme v souvislosti s mobilními telefony o 36% podílu na celkovém počtu rezervací."
Největším "konkurentem" OpenTable je podle Cramera společnost Urbanspoon. "Urbanspoon měsíčně vykazuje kolem 10 milionů návštěvníků svého online rezervačního systému, zatímco přes OpenTable je měsíčně uskutečněno téměř 11 milionů rezervací. Slovo konkurence tedy není úplně přesné. Tady už nejde jen o soupeře, ale o úplně jinou ligu," říká Cramer. Mezi strategické partnery, nikoli konkurenci OpenTable, navíc patří i Yelp, TripAdvisor, Yahoo!, Google, Bing nebo Zagat. "Čísla OpenTable ve mně vzbuzují nadšení a podle mého názoru jdou jednoznačně správným směrem," uzavírá populární investor a moderátor.
Zdroj: CNBC