Umělá inteligence otřásá odvětvím softwaru. Budoucnost je nejistá, investoři ztrácejí důvěru

Akcie vývojářů softwaru jsou pod tlakem. Třeba cenné papíry Salesforce letos odepisují přes 25 %, akcie Adobe ztrácejí 18 %, cenné papíry ServiceNow 17 % a akcie c3.ai oslabují o 50 %. Důvodem jsou obavy investorů o budoucnost odvětví vyvolané nástupem pokročilé umělé inteligence a otazníky visící nad perspektivou tradičních modelů prodeje softwaru.
Softwarovým firmám pár let zpátky nahrávaly pandemická poptávka a extrémně nízké úrokové sazby. V prostředí téměř nulových nákladů na kapitál se investoři předháněli v oceňování potenciálu vývojářů. Dnes je ale situace otočená o 180 stupňů, když vyšší sazby a rychle se vyvíjející technologie generativní umělé inteligence mění "od podlahy" celé odvětví.
AI boom pokračuje, tržby navázaných firem rostou
Není to tak dávno, co P/E akcií Salesforce bylo přes 100 a Adobe okolo 70. Dnes je 39, respektive 23. Burzovně obchodovaný fond iShares Expanded Tech-Software Sector, který sleduje vývoj cen akcií vývojářů softwaru, pak od 6. srpna ztrácí kolem 5 %. Tento pokles přitom začal krátce po uvedení nové verze jazykového modelu GPT od OpenAI.
Jsou obavy kvůli AI přehnané?
Celý softwarový sektor prochází zásadní proměnou. Technologické giganty i AI startupy spouštějí vlastní nástroje, které jsou často efektivnější a levnější než tradiční software. To vytváří tlak na model vývoje a prodeje softwaru SaaS (software jako služba), který byl doposud páteří oblasti softwaru na zakázku.
Podle analytika Jordana Kleina ze společnosti Mizuho ale může být současný pesimismus investorů přehnaný. Tvrdí, že obavy z umělé inteligence jsou zbytečně krátkozraké a že firmy spravující důležitá podniková data si udrží relevanci. Zajímavé příležitosti podle Kleina nabízejí například vývojář počítačových her Take-Two Interactive Software nebo vývojář softwaru pro řízení projektů Atlassian. Zároveň ale přiznává, že sentiment se bude pravděpodobně dále zhoršovat, jak se na trh dostávají nové AI nástroje.
Portfoliomanažeři fondu AXA Framlington Global Technology James Dowey a Matt Ward se naopak nedávno rozhodli omezit expozici vůči softwarovým podnikům. Podle Warda totiž firmám jako Salesforce nebo Adobe hrozí narušení byznysu ze strany velkých jazykových modelů, které mohou nahradit část jejich drahých nástrojů levnějšími a flexibilnějšími AI alternativami.
Podle Bryana Wonga z Osterweis Capital Management navíc monetizaci AI táhnou spíše spotřebitelé než firmy. Většina příjmů podniků jako OpenAI pochází od jednotlivců, konkrétně u OpenAI se loni spotřebitelé na celkových příjmech společnosti podíleli ze dvou třetin. "Nástroje typu ChatGPT mají nespornou výhodu v principu předplatného. Pokud se službou nejste spokojeni, jednoduše ji odhlásíte a už nic neplatíte. V tradičním modelu SaaS se podepisují kontrakty na několik let, což v důsledku řadu firem brzdí v rozvoji, protože jsou uvázány k jednomu dodavateli, ačkoli jiný potenciální dodavatel může mít pro jejich potřeby lepší řešení," říká Wong.
Dalším faktorem, který hraje proti tradičním vývojářům softwaru, je princip prodeje licencí na software. Obvyklé je placení za počet licencí, jinak řečeno počet uživatelů. Umělá inteligence ale už teď řadě firem pomáhá zvyšovat produktivitu, tedy snižovat požadavky na počet zaměstnanců. To i pro tradiční softwarové firmy znamená prodej menšího počtu licencí, a tedy nižší výnosy.
Unikátní know-how má cenu zlata
Nepříznivý vývoj cen akcií řady tradičních vývojářů softwaru ale ještě neznamená, že by celé odvětví bylo mrtvé. I podle Wonga se jako perspektivní jeví společnosti zaměřující se na specifická sofistikovaná řešení a vývojáři s prodejními modely nezávislými na počtu koncových uživatelů. Příkladem takového byznysu je podle něj společnost Veeva Systems, která se zaměřuje na vývoj softwaru pro zefektivnění procesů v odvětví lékařství a biologických věd a poskytuje komplexní služby v oblasti compliance a datové bezpečnosti pro klinické studie. Dalším příkladem je Clearwater Analytics, která pomáhá institucionálním investorům se sjednocováním zdrojů dat. Podle Wonga mají tyto firmy silné pozice díky tomu, že spravují důležitá, citlivá a regulatorně vázaná data, která není snadné automatizovat pomocí AI.
V oblasti velkých technologických hráčů se stále vyplatí sledovat firmy jako Microsoft. Ten těží z hybridního modelu, kde jeho cloudová služba Azure funguje na bázi platby za objem užívání, nikoli za počet uživatelů. Tento přístup poskytuje flexibilitu a stabilnější příjmy i v době, kdy firmy šetří.
Jako pozitivní příklad přechodu od tradičního vývoje softwaru k AI pak Wong uvádí společnost Duolingo. Ta pomocí AI vytvořila už kolem 150 nových jazykových kurzů. Její produkt je přitom zaměřený na koncové uživatele, což znamená rychlejší návratnost investic.
Nedůvěra jako příležitost pro kontrariány
Dowey a Ward z fondu AXA Framlington Global Technology upozorňují i na společnost ServiceNow, která má díky jednotné architektuře softwaru výhodu oproti Salesforce. Podle Warda tak není náhoda, že ServiceNow začíná pronikat i do oblasti CRM (systém pro řízení vztahů se zákazníky), kde přímo konkuruje Salesforce.
Poměr mezi valuacemi softwarových a polovodičových firem je nejnižší od října loňského roku. To vysílá jasný signál, že investoři odvětví tradičního vývoje softwaru příliš nevěří. Z dlouhodobého hlediska ovšem z pohledu kontrariánů současný negativní postoj trhu k tradičnímu vývoji a prodeji softwaru může být i příležitost. Investoři se ale musejí soustředit na společnosti s byznys modely odolnými vůči razantnímu nástupu umělé inteligence a na vývojáře se správně nastavenou prodejní politikou.
Zdroj: MarketWatch, Yahoo! Finance