Kouzla s čísly v rámci výsledkové sezóny: Jak udělat z akcií atraktivnější zboží?

Očištěný zisk, zisk po odečtení jednorázových položek, pro forma zisk a tak dále. Firmy celkem pravidelně zveřejňují dvě sady čísel - jednu podle účetních standardů a jednu takovou, která podle nich samotných i podle analytiků "lépe" zohledňuje jejich byznys, hlavní činnost a podobně. Dostala banka miliardovou pokutu? Nevadí, do výkazu zisku započítá jen čísla o standardním podnikání. Takových příkladů je spousta.
Stratég z UBS Julian Emanuel sestavil graf, který ukazuje poměr ceny akcií a zisků na akcii (P/E) podle účetních standardů (GAAP) a vedle toho P/E po očištění o zmíněné "nestandardní" položky. To vše pro index S&P 500. Modrý sloupec (P/E podle GAAP) je vždy vyšší, to znamená akcie byly vždy dražší, než na kolik je běžně oceňoval trh. Ten má totiž raději očištěný zisk.
V době splasknutí bublin (internetové a hypotéční) se náskok "modrého P/E" zvyšoval s tím, jak firmy odepisovaly obrovské množství svých aktiv. Klasická ukázka toho, jak firmy pracují se svými výsledky, aby v důsledku jejich akcie působily atraktivněji a byznys ziskověji.
Zdroj: UBS