US MARKETOtevírá v 15:30
DOW JONES+1,07 %
NASDAQ-0,55 %
S&P 500+0,06 %
ČEZ-1,05 %
KB+0,30 %
Erste-0,31 %

WSJ: Google má ve Francii na dosah urovnání sporu kvůli on-line reklamě

Americká internetová společnost Google má ve Francii na dosah urovnání sporu, který tam vede s antimonopolními orgány. Ty firmu obvinily, že při prodeji reklamy upřednostňuje své vlastní produkty před klientskými, a zneužívá tak svého postavení na trhu on-line reklamy. Informuje o tom americký ekonomický list The Wall Street Journal (WSJ), který se odvolává na své zdroje. Podle nich Google zaplatí pokutu a přistoupí i na provozní změny.

Redakce IW
Redakce IW
28. 5. 2021 | 13:51
Alphabet (Google)

Google se o tomto vyšetřování podle zdrojů dosud nezmínil. Případ z Francie je ale podle nich nejdál ze všech podobných, v nichž se antimonopolní úřady snaží zjistit, jak velký má Google vliv jako poskytovatel nástrojů na prodej a nákup reklamy na internetu.

Google se k případu odmítl vyjádřit i teď. "Naše technické produkty pro reklamu třetích stran fungují jak s produkty našich partnerů, tak s produkty naší konkurence, včetně více než 700 reklamních platforem a 80 vydavatelských platforem," řekla mluvčí Googlu. "Neustále vyhodnocujeme zpětné vazby a děláme aktualizace, abychom poskytovali lepší služby uživatelům i širšímu ekosystému," dodala.

Antimonopolní úřad ve Francii podle zdrojů tvrdí, že reklamní server Googlu poskytoval této firmě, respektive její službě nazvané AdX, výhodu před ostatními podobnými službami na nákup a prodej reklamních ploch na internetu. Server z minulosti známý jako DoubleClick for Publishers (DFP) využívá většina velkých on-line vydavatelů k prodeji reklamních ploch.

Úřady ve Francii ale Google obviňují i z dalších forem upřednostňování vlastních technologických nástrojů na reklamním trhu, tvrdí zdroje. Americký podnik proto podle nich výměnou za urovnání sporu nabídnul, že zlepší interoperabilitu služby AdX s reklamními servery jiných společností. Odstranit je ochoten i některé další překážky, jimž čelí jeho konkurenti.

Návrh na urovnání sporu ještě musí schválit vedení antimonopolního úřadu, které ale dohodu může i odmítnout. Pokud ji schválí, ukončení sporu by mohlo být oznámeno v nadcházejících týdnech. Součástí bude i to, že Google nepřijme, ale ani neodmítne vinu. Změny, k nimž se Google zaváže, pak budou závazné jen ve Francii, ačkoliv Google by je mohl zavést i šířeji, upozornily některé zdroje.

Své dvě někdejší služby DFP a AdX (DoubleClick Ad Exchange) Google v roce 2018 sloučil do jednoho produktu, který nazval Google Ad Manager.

Google je součástí americké společnosti Alphabet, která loni zvýšila tržby na 182,53 miliardy dolarů. Aktivitami, které Google věnuje prodeji reklamy na internetu, už se zabývaly antimonopolní úřady ve více zemích. Tyto aktivity tvoří součást byznysu, který se loni na celkových tržbách Alphabetu podílel zhruba z 13 procent. Skupina států USA v čele s Texasem loni v prosinci Google zažalovala a tvrdí, že tento podnik má na trhu on-line reklamy monopol. Vyšetřování ale Google čelí i v Británii nebo Evropské unii.

Zdroj: ČTK

Alphabet (Google)Americké akcieFranciePrávoRegulace
Sdílejte:

Nenechte si ujít

Akciové tipy na prázdniny, na které v mainstreamu nenarazíte

Akciové tipy na prázdniny, na které v mainstreamu nenarazíte

27. 6.-Vendula Pokorná