Reuters: Brusel chystá kvůli digitální reklamě oficiální vyšetřování Googlu

Evropská komise má v plánu zahájit oficiální vyšetřování praktik americké internetové společnosti Google u digitální reklamy, a to pravděpodobně ještě v letošním roce. Informovala o tom v pátek agentura Reuters, která se odvolává na zdroje obeznámené se situací. Vyšetřování by mohlo být pro Google velkou hrozbou, protože reklama tvoří klíčový zdroj jeho příjmů a zisků. V loňském roce příjmy podniku z internetové reklamy dosáhly 147 miliard dolarů, firma tak byla z hlediska těchto příjmů světovou jedničkou.
Google vydělává především na reklamě na svých platformách, například na stejnojmenném webovém vyhledávači nebo na portálu pro sdílení videí YouTube. Část jeho příjmů ale pochází i z toho, že jiné mediální podniky používají jeho technologii k prodeji reklamy na svých stránkách.
Evropská komise podle Reuters už dříve rozeslala konkurentům Googlu a dalším podnikům dotazníky. V nich zjišťovala, zda inzerenti získávají slevy, pokud využívají zprostředkovatelské služby Googlu, jež umožňují inzerentům či mediálním agenturám nakupovat reklamní prostor z různých zdrojů.
Evropská komise se k informacím agentury Reuters odmítla vyjádřit. Pokud komise zjistí porušování antimonopolních pravidel, může vyměřit pokutu až do deseti procent ročních tržeb firmy a nařídit úpravu jejích obchodních praktik. Společnost Alphabet, což je matreřský podnik Googlu, měla za loňský rok tržby 182,53 miliardy dolarů. Z toho deset procent je 18,25 miliardy USD.
Google, který je nejpoužívanějším internetovým vyhledávačem na světě, dostal v posledních letech od Evropské komise za porušování pravidel hospodářské soutěže už tři pokuty v celkovém objemu 8,25 miliardy eur. Komise firmu pokutovala například za zneužívání dominantní tržní pozice jejího operačního systému Android.
Zdroj: ČTK