ČR: Meziroční růst maloobchodních tržeb v únoru zpomalil na 4,6 %
Tržby v českém maloobchodě v únoru zpomalily meziroční růst na 4,6 % z lednových revidovaných 9,4 %. Loňské výsledky ale ovlivnila epidemie covidu-19, kvůli které byl omezený provoz některých kamenných prodejen. Vyšší zájem byl letos o všechen sortiment nepotravinářského zboží. Tržby klesly internetovým obchodům. Vyplývá to z údajů, které v úterý zveřejnil Český statistický úřad (ČSÚ).
"Nejvíce vzrostly tržby za oděvy a obuv. Prodejcům potravin se dařilo ve specializovaných prodejnách, naopak nespecializované prodejny s převahou potravin vykázaly meziroční pokles," uvedla ředitelka odboru statistiky obchodu ČSÚ Marie Boušková.
Tržby v prodejnách oděvů a obuvi se zvýšily o téměř 120 %. Obchody se sportovním vybavením si polepšily o více než třetinu, v prodejnách domácích potřeb vzrostly tržby o zhruba 17 % a v prodejnách elektroniky o 11,3 %. Více lidé utratili také v drogeriích a lékárnách.
Internetovým obchodům letos proti loňskému únoru naopak klesly tržby o více než deset procent. Nespecializované prodejny s převahou potravin si pak pohoršily o 4,3 %.
Tržby za prodej a opravy motorových vozidel klesly meziročně o procento. Nižší byly tržby za prodej aut včetně náhradních dílů, za opravy lidé utratili více.
V meziměsíčním srovnání tržby v maloobchodu v únoru stagnovaly, přičemž za pohonné hmoty vzrostly o 1,9 % a za nepotravinářské zboží o procento. Naopak za potraviny tržby meziměsíčně klesly o 2,2 %.
Analytici: Lidé pod vlivem rostoucí inflace omezují nákupy
Výsledky jednotlivých obchodníků se podle hlavního ekonoma Banky Creditas Petra Dufka liší. "Zatímco prodejcům IT se dlouhodobě daří, u obchodů s oblečením a obuví je situace podstatně horší, protože prodávají reálně o 18,5 % méně zboží než v roce 2019. Na druhou stranu ovšem výrazně vzrostly ceny jejich zboží, a to i ve srovnání s ostatními zeměmi EU," řekl.
Právě prodejci oděvů a obuvi přitom v únoru zaznamenali nejvyšší nárůst tržeb. Nejsou přitom horší jen ve srovnání s únorem 2019, jak uvedl Dufek, ale nižší jsou i proti druhému měsíci roku 2020, a to o 15,4 % doplnil Filip Pastucha ze společnosti Deloitte. Z nízké srovnávací základny podle něj těžily i prodeje ve stáncích a na trzích, které si meziročně polepšily o 57 %, nebo prodeje výrobků pro kulturu a rekreaci, kde tržby vzrostly o zhruba 35 %.
Rostoucí spotřebitelské ceny mají svůj vrchol podle analytika Raiffeisenbank Davida Vagenknechta teprve před sebou. "Cenové tlaky spojené s válkou na Ukrajině budou nákladového charakteru a projeví se především ve zdražení energií a potravin. To znamená, že se domácnostem zmenší prostor pro útraty za zbytné zboží či služby," řekl.
Ekonom Štěpán Křeček z BH Securities uvedl, že lidé, kteří budou nakupovat stále stejné produkty, za ně zaplatí více peněz. Inflace bude podle něj natolik vysoká, že nominální tržby mohou narůstat, i když lidé mírně svou spotřebu omezí.
Zdroj: ČTK
Aktuality
