US MARKETOtevírá v 15:30
DOW JONES-0,27 %
NASDAQ-0,07 %
S&P 500-0,13 %
ČEZ+0,48 %
KB-0,77 %
Erste+0,94 %

ČR: Maloobchodní tržby v březnu zrychlily meziroční růst na 5,4 %

Tržby v českém maloobchodě v březnu zrychlily meziroční růst na 5,4 % z únorových revidovaných 4,1 %. Výrazně si polepšily hlavně prodejny nepotravinářského zboží, které byly loni zavřené kvůli epidemii covidu-19. Nižší tržby naopak letos měly internetové obchody. Vyplývá to z údajů, které v úterý zveřejnil Český statistický úřad (ČSÚ). Meziměsíčně maloobchodní tržby klesly o 0,1 %.

Redakce IW
Redakce IW
10. 5. 2022 | 9:18
Česká ekonomika

Nejvyšší růst zaznamenaly prodejny s oděvy a obuví, tržby v nich proti loňskému březnu vzrostly více než trojnásobně. "V porovnání s rokem 2019 však byly o čtvrtinu nižší," podotkla vedoucí oddělení statistiky obchodu, dopravy a služeb ČSÚ Jana Gotvaldová. Prodejny sportovního vybavení utržily o 17,8 % více, prodejny domácích potřeb o 17,3 % více a tržby v drogeriích vzrostly o 15,5 %.

Naopak e-shopy si v tržbách pohoršily téměř o pětinu. "Pokles prodeje internetových a zásilkových obchodů byl ovlivněn vysokou srovnávací základnou z loňského roku," uvedla Gotvaldová. Tržby klesly také nespecializovaným prodejnám s převahou potravin, a to o 2,2 %. Ve specializovaných prodejnách potravin lidé utratili o 5,3 % více než loni v březnu.

Tržby za prodej a opravy motorových vozidel klesly meziročně o 1,6 %. Nižší byly tržby za prodej aut včetně náhradních dílů, za opravy lidé utratili více.

Za celé první čtvrtletí letošního roku se maloobchodní tržby meziročně zvýšily o 6,3 %. "Spotřebitelé za pohonné hmoty utratili reálně o 14,8 % více než v loňském roce, za nepotravinářské zboží o 10,5 % více, naopak za potraviny tržby klesly o 1,4 %," dodala ředitelka odboru statistiky obchodu, dopravy, služeb, cestovního ruchu a životního prostředí ČSÚ Marie Boušková.

Analytici: Domácí poptávka klesá, tržby maloobchodu budou zřejmě stále nižší

Meziměsíční mírný propad maloobchodních tržeb za březen značí podle analytiků klesající domácí poptávku. Projevuje se dopad vysoké inflace a zdražení energií nebo pohonných hmot. Tržby budou v dalších měsících zřejmě ještě nižší. Vyplývá to z vyjádření ekonomů, které v úterý oslovila ČTK. Analytici zároveň upozornili, že meziroční srovnání výsledků maloobchodu za třetí měsíc roku je zkreslen nízkou srovnávací základnou z loňska, kdy většina kamenných obchodů musela být kvůli pandemii covidu-19 uzavřena.

Obchodníci v březnu v meziměsíčním srovnání utržili o 0,1 % méně. Meziročně růst tržeb zrychlil na 5,4 % z únorových revidovaných 4,1 %. I v tomto případě ale trh počítal se zhruba o procentní bod vyšším růstem, uvedla ekonomka Komerční banky Jana Steckerová.

Na maloobchodní tržby je podle hlavní ekonoma banky Creditas Petra Dufka třeba se podívat i z dlouhodobějšího pohledu. "Když se podíváme na očištěnou řadu za poslední rok, vidíme, že od květnového otevření obchodů se nejenže neuskutečňuje v podstatě žádný nákupní boom, ale dochází k pozvolnému útlumu nakupování," řekl. Dodal, že v porovnání s průměrným měsícem roku 2019 byly reálné tržby v obchodech o 4,4 % vyšší. "S ohledem na fakt, že se srovnáváme se situací před třemi lety, není rozhodně známka nadměrné poptávky," uvedl dále.

Chuť lidí nakupovat bude v dalším období podle ekonoma Jiřího Poura z UniCredit Bank zpomalována "nejhlubším poklesem reálných mezd v novodobé historii, a to přes pět procent", negativní vliv má i vysoká inflace. "Efekt tvoří také vysoké úrokové sazby České národní banky, které zdražují úvěry, včetně těch spotřebitelských. To je však efekt, který centrální banka chce, aby začala postupně snižovat inflaci v ekonomice," řekl Filip Pastucha ze společnosti Deloitte.

Raiffeisenbank pro letošní rok očekávala v průměrný růst maloobchodních tržeb bez prodeje automobilů o 4 % a se započítáním prodejů aut o 4,5 %. Nově ale odhad přehodnotila na růst v průměru o 0,8 %. "Slabé prodeje automobilů naopak budou pokračující zátěží, a s auty tak maloobchod podle našeho odhadu klesne o 0,6 %," doplnil analytik Raiffeisenbank Vratislav Zámiš.

Zdroj: ČTK

Česká ekonomikaČeská republikaMaloobchod
Sdílejte:

Nenechte si ujít

Česko jako investiční destinace: Proč zahraniční firmy váhají?

Česko jako investiční destinace: Proč zahraniční firmy váhají?

12. 9.-Vendula Pokorná
Byznys a podnikání