Nové komplikace poslaly akcie automobilky Tesla na nové lokální dno

Ještě před třemi měsíci se Tesla v růstových výhledech tvářila sebevědomě, ale od té doby se její akcie propadly o 48 %. Propad odráží rostoucí nervozitu ohledně poklesu poptávky v Číně a v Evropě, tedy na dvou největších elektromobilových trzích světa. Navíc se budou na ceně akcií i nákladech spojených s financováním dále podepisovat vyšší úrokové sazby, když právě automobilová výroba zůstává jedním z kapitálově nejnáročnějších odvětví.
Elon Musk je známý tím, že (rád) slibuje více, než může splnit, a zatím ho to moc nestálo. Jeho dosud nejoptimističtější odhad byl, že během pár let stoupne objem dodávek o 50 %. Akcie Tesly však čelí čím dál větším potížím a jejich cena se už proti maximu z listopadu 2021 propadla o 61 %. První přecenění akcií Tesly způsobil růst úrokových sazeb, který má velké dopady hlavně v kapitálově náročných odvětvích, ale také u firem s přemrštěnou hodnotou akcií, mezi něž patří Tesla už celé roky. Za poslední tři měsíce ovšem klesly akcie Tesly o dalších 48 % a vzhledem k tomu, že úrokové sazby se v tomto období víceméně nijak nezměnily, nešlo o reakci na cenu kapitálu. Teď už začíná trh v ceně zohledňovat propad poptávky po elektromobilech.
To, že čínská poptávka po elektrických vozech klesá, není žádná novinka. Mluví se o tom celý rok a odrazilo se to rovněž v cenách akcií čínských výrobců elektromobilů. Situaci ještě zhoršil výkonný ředitel komponentové divize Volkswagenu Thomas Schmall, který prohlásil, že rychle rostoucí evropské ceny elektřiny snižují poptávku také v Evropě a vyšší ceny materiálů pro výrobu baterií se promítají rovněž do zvýšení cen elektromobilů. Podle Schmalla tak navzdory původním očekáváním vypadá dobře už jen situace na americkém trhu, a to díky přijatému protiinflačnímu zákonu. Spojené státy však představují z těchto tří významných trhů ten nejmenší. Vysoký očekávaný růst Tesly vychází z předpokladu, že se objem vyráběné elektřiny může rychle zvýšit a ceny zůstanou nízké, ovšem právě tento klíčový předpoklad teď vypadá dost nejistě.
V delším časovém horizontu bude zpomalení poptávky po elektromobilech kvůli rostoucím cenám elektřiny znamenat, že bude mít konkurence více času Teslu s designem a výrobními procesy dohnat, a připravit ji tak o část výhody prvního na trhu. Vzhledem ke zpomalení, k němuž podle všeho dochází nejen u elektromobilů, ale obecně, lze jen těžko chápat konsenzuální odhad, podle nějž v roce 2023 dosáhnou tržby 116 miliard dolarů, tedy o 39 % více. Taková očekávání evidentně nezohledňují ani nejnovější informace, ani pokles ceny akcií.
Propad akcií Tesly v poslední době byl zajímavý zejména vzhledem k pozitivnímu vývoji na akciových trzích. Drobní investoři z řad klientů Saxo Bank však patřili mezi čisté kupce. Za předpokladu, že je klientela Saxo Bank reprezentativním vzorkem chování drobných investorů obecně, nastává situace, kdy institucionální investoři začínají o výrobcích elektromobilů, jako je Tesla, uvažovat realisticky, zatímco drobní investoři dále věří nadějím a snům Elona Muska.