US MARKETOtevírá v 15:30
DOW JONES-1,79 %
NASDAQ-1,30 %
S&P 500-1,13 %
ČEZ+1,41 %
KB+0,15 %
Erste-1,85 %

Stellantis koupí za 1,5 miliardy eur pětinový podíl v čínské firmě Leapmotor

Automobilová skupina Stellantis koupí za 1,5 miliardy eur 21procentní podíl v čínském výrobci elektromobilů Zhejiang Leapmotor Technologies. Stellantis to ve čtvrtek oznámila v tiskové zprávě. Skupina se tak snaží upevnit si postavení v Číně, která je největším automobilovým trhem na světě, zatímco Leapmotor získá oporu v Evropě.

Redakce IW
Redakce IW
26. 10. 2023 | 12:09
Asijské akcie

Zavedené mezinárodní automobilky se snaží dohnat náskok čínských společností v přechodu na elektromobily. Stále více čínských výrobců elektromobilů uvádí na trh své levnější modely. Stellantis díky této transakci získá přístup k pokročilým technologiím firmy Leapmotor.

"Čínská ofenziva je vidět všude," řekl novinářům generální ředitel Carlos Tavares. "Díky této dohodě z ní můžeme těžit, místo abychom se stali její obětí."

V rámci transakce vznikne také společný podnik Leapmotor International, ve kterém bude mít Stellantis 51procentní podíl. Podnik bude mít výhradní práva na vývoz, prodej a výrobu produktů Leapmotor mimo Čínu. Podnik se sídlem v Nizozemsku by měl začít s vývozem ve druhé polovině příštího roku. Partnerství pomůže Stellantisu rozšířit nabídku elektromobilů a splnit cíle, podle kterých mají do roku 2030 činit elektromobily veškerý jeho prodej v Evropě a polovinu prodeje v USA.

Někteří analytici jsou však skeptičtí k tomu, že podobná partnerství s menšinovým podílem mohou pomoci zavedeným zahraničním automobilkám zlepšit jejich upadající prodej v Číně, uvedla agentura Reuters. Malé investice umožní spíše přístup k novějším technologiím, které nejsou schopny vyvinout vlastními silami. Generální ředitel šanghajské poradenské společnosti Automobility Bill Russo uvedl, že "úspěšných partnerství v automobilovém průmyslu je málo a často se rozpadají, když se zájmy rozcházejí".

Stellantis se obává rostoucí konkurence levných čínských elektromobilů v Evropě. Tuto obavu sdílí také Evropská komise (EK), která začala vyšetřovat, zda čínské automobilky nevyužívají nelegální státní subvence. Tavares byl v minulosti hlasitým kritikem levnějšího čínského dovozu do Evropy. Nyní řekl, že dohoda s Leapmotor nedělá ze Stellantisu "trojského koně" a komisi za její snahu vyšetřovat čínský dovoz kritizoval.

"Máme rádi konkurenci. Zahájit vyšetřování není nejlepší způsob, jak tyto otázky řešit," řekl Tavares.

Leapmotor je podle prodeje v Číně devátým největším prodejcem aut označovaných jako New Energy Vehicles (NEV), kam patří čistě elektrická auta, hybridní automobily a vozy s vodíkovým pohonem. Společnost se snaží poskytovat licence na své platformy pro elektromobily a další aktiva zavedeným zahraničním automobilkám, aby získala hotovost. Minulý měsíc uvedla, že potřebuje pětinásobné zvýšení prodeje, aby přežila v konsolidujícím se odvětví elektromobilů.

Skupina Stellantis vznikla začátkem roku 2021 spojením italsko-americké automobilky Fiat Chrysler Automobiles (FCA) a francouzského konkurenta PSA. Fúze dala dohromady značky francouzské skupiny Peugeot, Citroën, Opel a DS se značkami Fiat, Chrysler, Jeep, Dodge, Maserati, Alfa Romeo či Ram.

Zdroj: ČTK

Asijské akcieAutaČínaEvropské akcie
Sdílejte:

Nenechte si ujít

Cena stříbra vystřelila na dlouho nevídanou úroveň. Rodí se tržní šampion roku?

Cena stříbra vystřelila na dlouho nevídanou úroveň. Rodí se tržní šampion roku?

11. 6.-Petr Novotný
Stříbro