US MARKETOtevírá za: 4 h 14 m
DOW JONES-0,29 %
NASDAQ+0,00 %
S&P 500-0,07 %
META+7,92 %
TSLA+6,75 %
AAPL+6,18 %

Kofole ČeskoSlovensko v prvním čtvrtletí stouply tržby i provozní zisk EBITDA o více než 20 %, vedení navrhuje dividendu 13,50 Kč

Skupině Kofola ČeskoSlovensko, která vyrábí nealkoholické nápoje, v letošním prvním čtvrtletí stouply tržby i provozní zisk EBITDA o více než pětinu, tržby o 379 milionů korun na 2,09 miliardy korun a EBITDA o 47 milionů korun na 265 milionů korun. Představenstvo Kofoly rozhodlo, že valné hromadě předloží návrh na výplatu dividendy z loňského zisku 13,50 Kč na akcii před zdaněním, tedy ve stejné výši jako loni. Začátek roku skupina označila za úspěšný.

Výsledek EBITDA podle firmy vzrostl zejména díky vyšším tržbám a stabilizaci cen energií a vybraných materiálových vstupů. "První čtvrtletí roku 2024 bylo úspěšné. Rostoucí spotřeba domácností pomohla k růstu tržeb o 11 %. Dokázala tak eliminovat vliv zdražení, které bylo vyvoláno... navýšením DPH u nealkoholických nápojů... Největší nárůst se uskutečnil v retailových a impulsních formátech. Kromě nejsilnější značky Kofola, jejíž tržby vzrostly o 19 %, se dařilo také minerální vodě Ondrášovka a energetickému nápoji Semtex," uvedl generální ředitel Kofoly v Česku a na Slovensku Daniel Buryš.

Dvouciferný růst tržeb zaznamenala i dceřiná společnost Radenska Adriatic. Tržby divize UGO, která v Česku a na Slovensku provozuje freshbary a salaterie, narostly o 23 %. "Ke zlepšování produktivity v segmentu zdravého rychlého občerstvení pomáhá mimo jiné probíhající proces digitalizace. Počet digitálních kiosků, díky kterým si lidé pohodlně objednají své oblíbené produkty, postupně navyšujeme," uvedl zakladatel UGO Marek Farník.

Kofola ČeskoSlovensko - hospodářské výsledky za 1Q2024, zdroj: Kofola ČS

Kofola ČeskoSlovensko - hospodářské výsledky za 1Q2024, zdroj: Kofola ČS

Výhled EBITDA na letošní rok zůstává zatím beze změny, tedy v rozpětí 1,55-1,80 miliardy Kč. "S ohledem na výsledky a výhled rozhodlo představenstvo Kofoly ČeskoSlovensko, že předloží valné hromadě návrh na dividendu ve výši 13,50 Kč na akcii před zdaněním," oznámila Kofola.

Termín valné hromady, kde by se mělo o návrhu rozhodovat, byl stanoven na 28. června. Rozhodným dnem pro účast na valné hromadě je 21. červen a pro výplatu dividendy 10. červenec.

Společnost současně uvedla, že v dubnu a v květnu jí meziročně tržby vzrostly o 28 %, respektive o 17 %.

Kofola ČeskoSlovensko - výsledky divize UGO za 1Q2024, zdroj: Kofola ČS

Kofola ČeskoSlovensko - výsledky divize UGO za 1Q2024, zdroj: Kofola ČS

"Tržby překonaly konsenzus trhu. Pro nás to je pozitivní překvapení, když jsme podcenili cenový efekt. Růst výnosů je vyšší ve srovnání s předchozím odhadem samotné Kofoly, za tím je ale konsolidace skupiny Pivovary CZ na začátku března. Organický růst samotné Kofoly dopadl podle očekávání. Náklady na energie byly v meziročním srovnání mírně nižší a k poklesu došlo také u obalových materiálů a sladidel, na druhou stranu personální a marketingové náklady vzrostly. Zadlužení vyjádřené poměrem čistého dluhu k EBITDA podle očekávání vzrostlo na 2,70 z 2,28 na konci roku 2023, důvodem jsou realizované akvizice. Podle projekcí Kofoly by zadlužení na konci tohoto roku mělo zůstat pod 3, bankovní kovenant je 3,5," napsal analytik z Komerční banky Bohumil Trampota.

"Kofola prezentovala silné výsledky především díky pokračujícímu silnému růstu tržeb a marží v segmentu fresh & herbs. Dobrý růst byl také v oblasti Jadranu, což bylo částečně podpořeno vývojem měnových kurzů. Výsledek EBITDA v Česku a na Slovensku klesl i přes rychlý růst tržeb a nižší ceny materiálových vstupů, protože ziskový segment restaurací byl slabý a nebyl plně kompenzován expanzí maloobchodu. Tento vývoj je tak určitým varováním. Společnost ale vykázala vyšší než očekávaný příspěvek z nedávno koupených pivovarů, což také vysvětluje výsledky nad konsensuálními odhady. Líbí se nám vykázaný silný růst tržeb v dubnu a v květnu a zdá se, že mix tržeb se v druhém čtvrtletí zlepšuje," doplnil analytik Petr Bártek z České spořitelny.

Kofola je jedním z nejvýznamnějších výrobců nealkoholických nápojů ve střední Evropě, má 14 výrobních závodů na pěti evropských trzích. K výrobkům firmy vedle stejnojmenného nápoje patří nápoje značek Rajec, Korunní, Ondrášovka, Kláštorná Kalcia, Jupí, Vinea nebo Semtex. Do skupiny patří síť UGO, český výrobce směsí z léčivých rostlin Leros, slovinská společnost Radenska a chorvatský výrobce minerálních vod Studenac.

Letos Kofola dokončila koupi většinového podílu ve společnosti Pivovary CZ Group, která produkuje piva značek Holba, Zubr a Litovel, a podílu 49 % ve firmě Mixa Vending, jež se zaměřuje na provozování nápojových a jídelních automatů.

Kofola má téměř 2 800 zaměstnanců. Většinovým majitelem skupiny je společnost Aetos patřící rodině Samarasů a ostatním zakladatelům Kofoly, jimiž jsou akcionáři René Musila a Tomáš Jendřejek.

Zdroj: ČTK, Kofola ČeskoSlovensko

Akcie ČRKofola ČeskoSlovenskoVýsledková sezóna
Sdílejte:

Nenechte si ujít

Nahoru, nebo dolů #11: Koňský povoz a příliš ropy

Nahoru, nebo dolů #11: Koňský povoz a příliš ropy

6. 5.-Vendula Pokorná
Evropa