US MARKETOtevírá v 15:30
DOW JONES+1,00 %
NASDAQ+0,52 %
S&P 500+0,52 %
ČEZ+0,25 %
KB+0,00 %
Erste+1,08 %

Reuters: Swiftonomika není skutečná, vliv koncertů na ekonomiku je neviditelný

Turné Eras americké zpěvačky a skladatelky Taylor Swiftové dobývá Evropu, na každé zastávce vyprodává desetitisícové stadiony několik večerů za sebou. To vede analytiky k debatám, nakolik mohou desítky tisíc "swifties" stimulovat místní ekonomiku. Agentura Reuters ve své analýze dochází k závěru, že se vliv hudebních, ale i sportovních akcí na ekonomiku přeceňuje.

Řada lidí doufá, že Swiftová společně s olympiádou ve Francii a fotbalovým mistrovstvím Evropy v Německu pozvednou evropskou ekonomiku, která se poslední dva roky s obtížemi vyhýbá recesi a zaostává za Spojenými státy.

Je tady ale jeden problém: "Swiftonomika" není skutečná. Ačkoliv je americká hudebnice megahvězdou, která způsobila revoluci v hudebním průmyslu, až opadne nadšení, na zpozorování jejího ekonomického přínosu budete potřebovat lupu.

Příkladem může být Stockholm. V květnu se jejích tří koncertů zúčastnilo téměř 180 000 fanoušků, z nichž půlka přijela z ciziny, a vygenerovali městu obrat blížící se 850 milionům švédských korun (1,87 miliardy Kč). Pro Stockholm skvělý třídenní kšeft, ale kapka v moři pro švédskou ekonomiku, která je přitom s roční produkcí 623 miliard USD (14,5 bilionu Kč) až osmá největší v EU.

"Tento dodatečný obrat je pro Stockholm a zejména pro jeho odvětví cestovního ruchu velkou víkendovou vzpruhou," řekl hlavní ekonom Stockholmské obchodní komory Carl Bergkvist. "Ale tím to končí - jeden víkend, bez viditelného nebo významného dopadu na celkový hospodářský růst."

Hotely a restaurace vydělávaly jako o život a dokonce i prodej kovbojských klobouků vzrostl o 155 procent, odhaduje komora.

Dopad na ceny je podobně neviditelný a mohl by být dokonce menší, než když o rok dříve přijela Beyoncé, jejíž vystoupení vyvolalo strach z inflace. Ať už s efektem Beyoncé, nebo bez něj, švédská inflace od té doby spadla z deseti procent na současných něco málo přes dvě procenta.

"Existuje efekt Taylor Swfitové? Pokud ano, tak jen extrémně malý a dočasný," uvedl Carsten Brzeski, ekonom banky ING. "Před podobnými velkými akcemi se vždycky hodně mluví o velkých ekonomických přínosech, ale po jejich skončení byste potřebovali lupu, abyste v číslech tyto takzvané přínosy našli," dodal.

Totéž platí pro olympiádu a Euro 2024. Jsou přínosem pro restaurace, výtoč piva nebo prodejce souvisejících suvenýrů, ale nemají trvalý vliv na spotřebu. "Tato spotřeba obvykle představuje výdaje, které by spotřebitelé vynaložili tak jako tak, a jde obvykle o substituci," nechal se slyšet profesor Simon Shibli z Sheffield Hallam University.

Podle tohoto argumentu jdou peníze vynaložené na vstupenky nebo ubytování z rodinného rozpočtu, v němž zbyde o to méně na jiné výdaje, třeba na cestování nebo stravování v restauracích. Žertovný "index čepovaného piva", který vydává finanční dům Danske Bank, vykázal masivní nárůst, když Dánsko naposledy hrálo na mistrovství Evropy. Na maxima se dostal, když hospody a restaurace zaznamenaly 106procentní nárůst tržeb při zápase s Anglií.

"Z mikroekonomického hlediska tyto akce znamenají stimul, ale i ten je malý a dočasný," komentoval tato data Piet Haines Christiansen z Danske Bank. "Jsou relevantní pro konkrétní odvětví jako hotely a stravování, kamkoliv dorazí Taylor Swiftová, nebo pro prodej piva v zemích, které zrovna hrají fotbal," dodal.

Některá místní média se minulý měsíc chytila průzkumu banky Barclays o utrácení "swifties" a naznačila, že její koncerty přinesou britské ekonomice jednu miliardu liber (29,5 miliardy Kč). Ale kromě zmíněného substitučního efektu je třeba připomenout, že velká část obratů vygenerovaných turné Eras skončí v USA, což ještě zmenšuje už tak malý lokální ekonomický přínos.

V ekonomikách velikosti Británie nebo států kontinentální Evropy ale podobné transfery nepohnou ani s daty o mezinárodním obchodu, jen v dubnu totiž přebytek obchodní bilance (převaha vývozu nad dovozem) dvaceti zemí eurozóny dosahoval 39 miliard eur, připomíná Reuters.

Zdroj: ČTK

Evropská ekonomikaTurismus a cestovní ruchZábava a zábavní průmysl
Sdílejte:

Nenechte si ujít

Nebaví vás drahá NVIDIA? Vsaďte na boom AI přes komodity

Nebaví vás drahá NVIDIA? Vsaďte na boom AI přes komodity

25. 6.-Tomáš Beránek
Průmyslové kovy